DR

Vergaderingen 2024/2025:

In de vergadering heeft de dorpsraad over de volgende onderwerpen gesproken:

16 september 2025

Nieuwe leden: twee nieuwe jonge leden hebben zich aangemeld voor de Dorpsraad. Koen Schauwaert uit de Hoofdstraat en Rody Reijns uit de Wilhelminastraat hebben aangegeven zich te willen inzetten voor de leefbaarheid van Sint Jansteen. Hopelijk komt er snel nog iemand bij uit Absdale en iemand uit Kapellebrug.

Jaarvergadering: we zijn begonnen met de voorbereidingen voor de jaarvergadering op dinsdag 18 november a.s. In de nieuwsbrief van oktober meer hierover. De uitnodigingen worden weer begin november huis-aan-huis verspreid en abonnees van de Nieuwsbrief krijgen nog een extra uitnodiging per Email.

Bouwprojecten: er worden binnenkort 10 woningen gesloopt aan de Oude Drydijck. Het gaat om de huisnummers 26 tm 34 en 48 tm 56. Er komen 2x5 multifunctionele huurwoningen voor in de plaats. E.e.a. wordt gerealiseerd door Woongoed Zeeuws-Vlaanderen.
   
Verder wordt door een projectontwikkelaar de mogelijkheid bekeken voor de bouw van 10 koopappartementen op de locatie van voormalig Café-Restaurant ‘De Kroon’.
Een aantal omwonenden werd op uitnodiging van de initiatiefnemer al in de gelegenheid gesteld om de plannen te bekijken
tijdens een inloopavond in de Warande op 23 september j.l.  
Als alles definitief is zal er begin 2026 een informatieavond komen voor alle belangstellenden.

Openbare ruimte: er is enige onduidelijkheid of de Geldmaat per 1 januari 2026 nu wel of niet blijft in het huidige pand. We zoeken dit uit, meer hierover in oktober.

Openbaar vervoer: onze voorzitter heeft een door de Gemeente en Provincie georganiseerde bijeenkomst over het nieuwe OV-systeem bijgewoond. Er waren nauwelijks veranderingen ten opzichte van de presentatie op onze jaarvergadering in 2024. Positief punt is, dat mensen die moeite hebben met het gebruik van de app, gewoon contant of met de kaart in de bus kunnen blijven betalen. Voor meer informatie: Reizen door Zeeland.Via de site kunt U zich inschrijven voor de neiuwsbrief
Na Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland start een test in Zeeuws-Vlaanderen op 3 november, uitgevoerd door busmaatschappij EBS (Egged Bus Systems – onderdeel van Egged Group Europe)


24 juni 2025:

Geldmaat: We zijn nog steeds in overleg met Geldmaat om de pinautomaat voor Sint Jansteen te behouden, bij voorkeur zo centraal mogelijk midden in het dorp. Hopelijk valt na de zomervakantie de definitieve beslissing.

N290 Kapellebrug: Na enige vertraging zijn de werken aan de Gentsevaart nu definitief van start gegaan, zowel aan de grens als aan de nieuwe rotonde die vanaf de Molenstraat op de Gentsevaart gaat komen. Vanaf nu wordt ALLE vrachtverkeer vanuit België omgeleid via Zelzate, behalve vrachtwagens met eindbestemming Kapellebrug. Aanwonenden krijgen met enige regelmaat van Boskalis een nieuwsbrief met algemene informatie, fasering en planning. Wilt U ook als eerste op de hoogte worden gehouden, download dan ‘de BouwApp’ (geel helmpje) op je telefoon en volg het project Kapellebrug-Gentsevaart door op het sterretje te klikken. Zo ontvangt U een melding bij nieuwe informatie.

Openbaar Vervoer: We hadden gehoopt dat na Schouwen-Duiveland nu Zeeuws-Vlaanderen aan de beurt zou zijn voor het uittesten van de nieuwe OV regeling. Helaas hebben wij in de krant moeten lezen dat nu eerst Noord-Beveland aan de beurt is.

Openbare ruimte: ons dorpsraadslid Erica heeft aangegeven het takenpakket “Openbare Ruimte” volledig op zich te willen nemen.  Zij heeft zich teruggetrokken uit de Stichting STEEN800.

Bibliotheek: De Warande is wegens vakantie gesloten van 5 t/m 27 juli, gedurende deze weken kunnen dus ook geen boeken gehaald en teruggebracht worden. Ook de priklocatie is dan gesloten.

De Dorpsraad heeft vakantie in juli en augustus. Wij vergaderen weer op dinsdag 16 september


STEEN800:
De ‘Stichting STEEN800’ is inmiddels opgericht.
Het is een aparte stichting die los staat van de dorpsraad.
De website STEEN800 is in de lucht en zal vanuit die stichting steeds aangevuld worden met nieuwe informatie.
Verder zijn nog diverse andere formaliteiten vervuld zoals subsidie, bankrekening e.d.

13 mei 2025:

Op onze vergadering van 13 mei waren onze wijkwethouder Denis Steijaert en beleidsmedewerker Leefbaarheid Iris Persijn aanwezig.
De zaken waar wij als dorpsraad mee bezig zijn, o.a. de nog openstaande vragen van de laatste jaarvergadering van november 2024, kwamen aan de orde.

Fietstunneltje: Toegezegd was dat men de lichtkoepels nog eens zou schoonmaken, dat is gebeurd op 2 mei jl. Dit is slechts een tijdelijke oplossing want het materiaal is versleten. De kosten van vervanging zijn hoog, maar de koepels staan wel op de nominatie om te zijner tijd vernieuwd te worden.
De besmeurde graffiti binnenin de tunnel is schoongemaakt. Helaas zijn inmiddels weer 2 nieuwe beschadigingen geconstateerd, op 2 plaatsen heeft iemand met witte verf overheen het kunstwerk letters gespoten. Dit is opnieuw doorgegeven aan de Gemeente.

Richtingaanwijzers Spaanse Toren in Steense bossen: er is inmiddels offerte aangevraagd voor een bordje bij de ingang van de Heerstraat en een bij de ingang van het bos. We houden het in de gaten.

Fort Ravot: nu het wat droger geworden is, konden we het naambord weer in de grond zetten, nu met betonnen palen, zodat ze niet wegrotten. In april heeft de Gemeente de speeltuin gefatsoeneerd met nieuw gras. Van de in 2023 aangeplante nieuwe struiken hebben slechts 2 eikenboompjes het overleefd. Op de rest van die plek staat gras.

Leegstandsbeleid: De Gemeente Hulst heeft, zoals bekend, geen leegstandsbeleid. Een heleboel gemeenten hebben dat wel. Onze vraag was of dit ook in Hulst in het leven geroepen kan worden.
Een doorn in het oog is o.a. de al jarenlange verkrotting van de voormalige Weverij en bijbehorende woningen aan de Brouwerijstraat. Ook het pand van het voormalige Chinese Restaurant staat al jaren te verpauperen en nog enkele andere panden in die buurt. De wethouder heef toegezegd dat hij zich hiervoor gaat inzetten en zijn best gaat doen bij het zoeken naar een mogelijke oplossing.

Verplaatsing kunstwerk “Twee jonge mensen” van Guido Metsers.
Dit beeld op de kruising Verrekijker/Geslechtendijk is ooit een geschenk geweest aan Neckermann. Nu dit bedrijf niet meer bestaat is het eigendom van de Gemeente. Zowel de weduwe van Guido Metsers, als de directeur van de basisschool als de dorpsraad zijn van mening dat een perk bij de school “Inghelosenberghe” een geschikte plek is om de sculptuur goed tot zijn recht te laten komen. De Gemeente zal zorgen voor verplaatsing, zodra er gelegenheid voor is.

Lijst Cultureel Erfgoed St. Jansteen: deze is naar de Gemeente gestuurd met de vraag of hier nog aanvulling op komt. Er wordt momenteel naar gekeken.

Tot zover antwoorden op onze vragen.
Andere onderwerpen die besproken zijn:

Clingedijk: de vraag om een of meerdere afvalbakken en nog een paar extra bankjes op de Clingedijk is in behandeling bij de Gemeente. Hopelijk krijgen we snel antwoord.

Kasteleinpad: Klacht van bewoners is opgelost. Grasveld is schoongemaakt en ingezaaid en dit najaar worden dieronvriendelijke struiken aangeplant.

STEEN800: meer nieuws hierover komt in onze digitale nieuwsbrief van mei


25 maart:

N290 Gentsevaart Kapellebrug:  De informatiebijeenkomst van Boskalis bij Hotel Reynaert werd bezocht door 3 leden van de Dorpsraad.
Er werd duidelijk uiteengezet hoe men van plan is het traject in 5 stukken op te delen, zodat ofwel links, ofwel rechts, de rijbaan voor personenvervoer en plaatselijk vrachtverkeer berijdbaar zal zijn.
De Gentsevaart zal nooit helemaal dicht zijn, behalve als de toplaag wordt aangebracht. Dan zal de Gentsevaart in één keer over het hele traject gesloten zijn. (+/- 1 dag)
Om sluipverkeer te voorkomen zal vanaf het begin de Sint Janstraat aan de grenskant afgesloten worden.
Als je de BouwApp van Boskalis download (gele helmpje), word je constant op de hoogte gehouden van de stand van zaken (welke afsluitingen waar, stand van zaken vorderingen etc.)

Openbare ruimte:

STEEN800:

Stand van zaken: in onze Nieuwsbrief van maart/april wordt door twee leden van de feestcommissie in het kort verteld wat de plannen zijn.
Op dit moment zijn zij al met meer dan 20 organisaties in overleg welke activiteiten kunnen gaan plaatsvinden.
Het is de bedoeling dat begin 2026 de opening van het feestjaar plaatsvindt en dat gedurende de rest van het jaar activiteiten worden georganiseerd die op de een of andere wijze in het licht staan van het STEEN800.
Mocht U nog geen abonnee zijn van onze digitale Nieuwsbrief en u wilt deze wel ontvangen, stuur dan een mailtje naar
drstjansteen@zeelandnet.nl


25 februari:

N290 Gentsevaart Kapellebrug:  De werken zijn aanbesteed en inmiddels is bekend dat de firma Boskalis deze gaat uitvoeren. De start is eind maart.
Op 13 maart a.s. wordt een inloopmiddag/avond gehouden tussen 17.00 en 20.00 uur in Hotel Reynaert, Kapellebrug voor inwoners en belangstellenden.

Cultureel Erfgoed: Deze werkgroep onder leiding van Paul van der Velde, bestaat momenteel uit 4 personen. Paul is tevens lid van de Dorpsraad en wil de komende tijd graag een bijdrage leveren aan onze nieuwsbrief in de vorm van korte artikeltjes over de Steense samenleving in een ver Steens verleden.
In de nieuwsbrief van deze maand zal het eerste verhaaltje verschijnen over koninklijke bezoeken aan St. Jansteen tussen 1944-1950.

STEEN800:  De werkgroep ‘STEEN800’, onder leiding van onze leden Paul en Erica, is inmiddels uitgebreid met nog 2 personen en bestaat nu uit 4 enthousiaste mensen die er in 2026 een echt feestjaar van willen maken.
Er is al een aantal voorbereidende gesprekken gevoerd met organisaties en clubs die hieraan hun medewerking gaan verlenen. Ook de basisschool is zeer enthousiast.
Veel contacten zijn al gelegd en diverse afspraken in de agenda gezet.
Afgesproken wordt dat de werkgroep alles regelt en regelmatig de Dorpsraad tijdens de vergaderingen op de hoogte zal houden van de vorderingen.
Ook wordt voortaan in de Nieuwsbrief het speciale mailadres van STEEN800 steeds vermeld, waar inwoners hun ideeën kwijt kunnen: steen800@hotmail.nl 

Openbare Ruimte:

Klacht enorme overlast hondenpoep Kasteleinpad: Er is contact geweest met de Gemeente en deze zal de strook laten inplanten met geschikte struiken om de honden te weren. We moeten de voortgang in de gaten houden.

Verplaatsing GeldmaatEr zijn gesprekken geweest over een nieuwe locatie in het centrum van het dorp.
De Dorpsraad zal met Geldmaat contact opnemen en benadrukken dat een groot dorp als Sint Jansteen zeker een voorziening als een pinautomaat niet kan missen.


21 januari 2025:

Geldmaat: naar aanleiding van onze oproep om een nieuwe geschikte locatie te vinden voor de Geldmaat, die per 1 januari 2026 op de huidige locatie zal verdwijnen, zijn een paar  ideeën binnengekomen. De dorpsraad zal nagaan of hier mogelijkheden voor zijn. We houden u op de hoogte.

Beschadiging graffitikunstwerk fietstunnel: tijdens oud en nieuw is schade aangericht aan het graffitikunstwerk. Er is vuurwerkschade en een klein gedeelte van de schildering is met witte verf besmeurd. Melding is doorgegeven aan de Gemeente.

Werken Gentsevaart (N290) Kapellebrug: de voorbereidende werkzaamheden verlopen vlot. Naar verwachting zijn alle werkzaamheden half maart afgerond. Net voor de feestdagen is een nieuwsbrief van DNWG verschenen met informatie over de bereikbaarheid in de verschillende fases, zowel voor autoverkeer, als fietsers als voetgangers. Via onze Facebook pagina hebben wij hiervan melding gemaakt. Het document kunt u ook vinden op onze website: Nieuwsbrief Kapellebrug dec.2024.pdf

Klachten van inwoners: er zijn enkele klachten binnengekomen o.a. over overlast van hondenpoep in het Kasteleinpad en de slechte staat van de wandelpaden in de Steense bossen. Wij willen u er nog even op attenderen dat dergelijke klachten het gemakkelijkst doorgegeven kunnen worden aan de Gemeente door zelf een foto te maken van de situatie  via de BuitenBeter app. Deze is te downloaden op uw telefoon en werkt de laatste tijd een stuk beter dan voorheen. Wij hebben deze klachten wel besproken in onze vergadering en zullen als Dorpsraad ook in de gaten houden of hier iets aan gedaan wordt.


17 december 2024.

Gebiedsontwikkeling ‘De Schommeling’:  Tijdens de jaarvergadering is een oproep gedaan voor deelnemers aan de Werkgroep Gebiedsontwikkeling ‘De Schommeling e.o’ Hierop is een aanmelding ontvangen! Positief nieuws – maar er kunnen altijd meer mensen bij!  De werkgroep is o.a. bezig met het in kaart brengen/realiseren van wandel- en fietsroutes in het gebied Sint Jansteen-Heikant- bossen en wil graag weten of er wandelverenigingen zijn in dit gebied? En wie het aanspreekpunt is van de wandelvierdaagse op Sint Jansteen.

Distributiecentrum Yusen Logistics: In het kader van het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL) heeft Yusen Logistics (Benelux) B.V. een melding gedaan aan de gemeente Hulst, die dit heeft gepubliceerd in december dit jaar,  aangaande het opslaan van gevaarlijke stoffen in verpakking. Een inwoner kwam met de vraag in hoeverre dit gevaarlijk (kan zijn) voor de leefomgeving en of er gevaar is bij het transporteren van de gevaarlijke stoffen? Wij gaan hiervoor informatie opvragen bij de RUD – wordt vervolgd.

Geldmaat. We hebben bericht ontvangen dat het contract met de Geldmaat is opgezegd wat tot gevolg heeft dat de pinautomaat per 1 januari 2026 zal zijn verdwenen uit Sint Jansteen. Als dorpsraad zijn wij het daar natuurlijk niet mee eens en zijn wij op zoek naar een andere locatie in Sint Jansteen voor de pinautomaat. Heeft u hier ideeën over? Graag horen wij van u!

Jaarvergadering 2024. We hebben onze onlangs gehouden jaarvergadering geëvalueerd en we zijn tevreden over de voorbereiding en de vergadering. De opkomst lag dit jaar lager dan voorgaande jaren. We wijten dit aan het slechte weer deze dag. De jaarvergadering voor volgend jaar hebben we vastgelegd voor  dinsdag 18 november 2025. Noteer dit alvast in uw (nieuwe) agenda en de uitnodiging volgt in november volgend jaar!

800-jarig bestaan Sint Jansteen. Met betrekking tot het 800-jarig bestaan van Sint Jansteen is de dorpsraad via de portefeuille Cultureel Erfgoed achter de schermen al volop bezig met het verzamelen van ideeën. We verwachten binnenkort hierover meer te kunnen berichten. Heeft u interesse in deelname aan de werkgroep of heeft u ideeën voor het 800-jarig bestaan? Stuur dan een mailtje naar steen800@hotmail.nl 

 
NOTULEN OPENBARE JAARVERGADERING D.D. 19 NOVEMBER 2024

Aanwezig: Wethouder Denis Steijaert. wethouder Gino Depauw en Iris Persijn, coördinator wijk- en dorpsraden Gemeente Hulst.
               
 Dorpsraadleden Roland Merckx (voorzitter), José Ivens (secretaris/notulist), Hermine Lernout, Erica de Kooning, Paul van der Velde en Danny Nachtegael 

Gastsprekers: Ruben Goedee (provincie Zeeland) Dirk Grevink (Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland (GVZ))

1. Opening

De voorzitter dorpsraad opent de vergadering om 19.30 uur en heet eenieder van harte welkom op deze jaarvergadering. De opkomst voor deze vergadering ligt rond de tachtig belangstellenden, een goede opkomst deze avond.
Namens het college zijn wethouder Denis Steijaert, wethouder Gino Depauw en mevrouw Iris Persijn (beleidsmedewerker Leefbaarheid Samenleving), zij volgt Chris Stuart op als coördinator wijk- en dorpsraden. Gastsprekers zijn de heren Ruben Goedee van provincie Zeeland en Dirk Grevink van de Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland (GVZ). Zij geven bij agendapunt 3 een toelichting op het Publiek Vervoerssysteem Zeeland.

2. Notulen jaarvergadering 2023

Hermine Lernout, voormalig secretaris, meldt dat er mutaties hebben plaatsgevonden binnen de dorpsraad. Eric Mortier, vijf jaar lid en Titus Huiskamp, vijftien jaar lid, hebben hun werkzaamheden neergelegd. We hebben een drietal nieuwe leden bij de dorpsraad verwelkomd: Erica de Kooning, Paul van der Velde en José Ivens. In de komende periode wordt het secretariaat overgedragen aan José. Erica heeft zich kort voorgesteld, Paul doet dit straks bij agendapunt 4 (800 jaar Sint Jansteen).

We blijven altijd op zoek naar (jongere) leden voor de dorpsraad. Heeft u interesse, mail ons of spreek ons aan na de vergadering. De werkgroep De Schommeling (bosuitbreiding) is ook op zoek naar nieuwe leden, heeft u hier interesse in of wilt u eerst meer weten? Mail dan even naar drstjansteen@zeelandnet.nl dan zetten wij uw vraag of interesse door naar de werkgroep.
Vraag aan de aanwezigen om de presentielijst in te vullen en daarop aan te geven, mocht u de nieuwsbrief nog niet ontvangen, of u deze wilt ontvangen.

Daarna wordt teruggekeken op de jaarvergadering 2023 waar een aantal vragen zijn gesteld door de aanwezigen. Antwoorden die tijdens de vergadering dan wel later zijn gegeven, kunt u terugvinden in de notulen van de jaarvergadering op de website van de dorpsraad onder het kopje ‘verslagen’.

• Er blijven vragen binnenkomen over het fietstunneltje. De lichtkoepels zijn versleten en niet meer schoon te maken.
De aangebrachte verlichting werkt goed in de avond- en nachtelijke uren maar overdag ervaart men een ‘donker gat’ waar men in fietst. Kan de verlichting wellicht in het midden van het tunneltje?
A
ntwoord van wethouder Depauw: de gemeente gaat nog eens bekijken of de koepels kunnen worden schoongemaakt en verlichting gaat niet naar het midden geplaatst worden omdat dit vernieling kan uitlokken.

• Uitkijkpunt Niemandsland (Spaanse Toren): bebording die de weg wijst naar het uitkijkpunt aan het begin van de Heerstraat dan wel aan het begin van het bos wordt gemist. Kan hier op deze locaties bebording geplaatst worden?
Antwoord van wethouder Depauw: Er is overleg met EGTS en er komt een bord aan het begin van het bos en aan het begin van de Heerstraat.

• Fort Ravot: dit is op dit moment een grote modderpoel; het lijkt wel of er auto’s of quads doorheen hebben geploegd. De palen waarop het bord bevestigd is, zijn kapot (verrot/afgebroken) en het bord ligt op de grond. Om Fort Ravot weer in oude glorie te herstellen, kan er wellicht een koppeling gemaakt worden met het project Sport Spel Bewegen Ontmoeten (SSBO) en kan er budget vrijgemaakt worden?
Antwoord: op locatie is er gerooid in een drassige periode, wellicht is dat de oorzaak van de modderpoel. Er is inmiddels ook aangeplant (in een droge periode). De kabelbaan zal blijven, het crossterrein verdwijnt wellicht omdat hier weinig animo voor is. De vernielde prullenbak wordt niet teruggeplaatst. Vanuit de dorpsraad wordt opgemerkt dat een buurtbewoner bereid is om zwerfafval op te ruimen op locatie.

De gemeente streeft er naar Fort Ravot op te knappen als project SSBO wordt opgepakt
Iris Persijn merkt op dat zij het SSBO als inwerkproject heeft gekregen. Het uitvoeringsplan moet hiervoor nog geschreven worden. Het zal een meerjarenplan worden voor alle, ruim 100, speelterreinen/-locaties binnen de gemeente Hulst.

• Watertappunt bij de bossen: er blijft vraag naar de mogelijkheid om een watertappunt te plaatsen aan het begin van de bossen.
Antwoord: er is hiervoor ook een motie ingediend bij het college om op meerdere locaties watertappunten te installeren. Navraag leert dat EVIDES hier huiverig tegenover staat in verband met de kans op legionella. Ook is het kostenplaatje voor onderhoud van een tappunt aanzienlijk (rond de €9.000 per punt). De Raad kan hiervoor budget vrijmaken, maar onbekend is waar vandaan en of dat gaat gebeuren. EVIDES kan de installatie verzorgen maar de gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud (testen waterkwaliteit).

Absdaalseweg/Tolweg (Provinciale weg tussen Intratuin en Absdale: na een vraag van de aanwonenden om meer groen langs dit stuk provinciale weg heeft de Dorpsraad hierover contact opgenomen met de Provincie. Ons verzoek wordt opnieuw opgepakt en onderzocht zal worden of het mogelijk is qua inrichtingseisen om hier meer groene aanplant te realiseren. De Dorpsraad wordt hierover op de hoogte gehouden.

• Erfboedel Vermandel: er staan diverse panden in Sint Jansteen (omgeving Brouwerijstraat) leeg die vallen onder de erfboedel Vermandel. Kan de gemeente hier iets aan doen?
Antwoord: de gemeente heeft geen leegstandbeleid. Dit is een privaatrechtelijke kwestie waar de gemeente geen invloed op kan uitoefenen.

Vanuit de zaal wordt opgemerkt dat het pand van Nian Hao (voormalige Chinees restaurant, Brouwerijstraat 4-6) ook nog leeg staat en er gebeurt op dit moment niets mee. Met al deze leegstand lijkt Sint Jansteen wel een verlopen dorp.
Antwoord: aan deze locatie is wel een projectontwikkelaar verbonden, maar er zijn op dit moment geen daadwerkelijke activiteiten.
Wethouder Depauw merkt op dat bij leegstand alleen wordt ingegrepen door de gemeente als er een gevaarzetting is.

3. Presentatie publiek vervoersysteem Zeeland

Ruben Goedee (provincie Zeeland) en Dirk Grevink (GVZ) presenteren (de inrichting van) een nieuw publiek vervoerssysteem – bereikbaarheid voor iedereen.

Zeeland is een uitgestrekte en dunbevolkte provincie waarvan 98% van de inwoners reist met eigen vervoer en 2% gebruikmaakt van het nu aanwezige openbaar vervoer. Er is nu zgn. vervoersarmoede: het huidige systeem is niet ideaal voor de reiziger en moeilijk te organiseren. Na 21.00 uur rijden in sommige delen van Zeeland geen bussen meer en rijden er in sommige kernen niet of nauwelijks bussen.

Als het gaat om jongeren zijn in Zeeland de MBO-scholen slecht bereikbaar met het OV in vergelijking met de rest van Nederland – niet veel jongeren hebben de beschikking over eigen vervoer. Een goed publiek vervoerssysteem is hier dus noodzakelijk.

Daarnaast is het in Zeeland slechter geregeld qua bereikbaarheid van arbeidsplaatsen voor lage inkomens (Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Beveland, Tholen en Schouwen-Duiveland) dan omliggende gebieden, met uitzondering van de grotere plaatsen in Zeeland.

In het nieuwe systeem (klassiek lijn gebonden en vraag gestuurd fijnmazig) staat de reiziger centraal. Het is een gezamenlijke aanpak van de dertien gemeenten binnen Zeeland, de provincie en meer dan 60 externe partijen.

De ruggengraat is bus, trein, boot onder regie van één centrale die zorgt voor een betere bereikbaarheid ook in de avond en het weekend. De prijs van een ticket publiek vervoer is conform het OV-tarief.

Kortom de bouw van het nieuw publiek vervoerssysteem betreft:

• het vast publiek vervoer middels bus (scholierenvervoer/buurtbus), trein en ferry op een vaste route volgens vaste dienstregeling. Voorstel is dit met snelle bussen met minder stopplaatsen te doen en in te zetten op een snelle verbinding tussen Rotterdam – Gent.

• vraag gestuurd publiek vervoer op aanvraag, flexibel, tussen 06.00-23.00 uur. Met gebruikmaking van deelauto’s en deelfietsen 24 uur/7 dagen en in combinatie met vrijwilligersinitiatieven. Hierbij ook de busjes die nu al rijden met kinderen naar speciaal onderwijs e.d. breder in te zetten. Met deelauto’s/-fietsen wordt nog niet gestart

• HUBS (opstappunten) waar gebruik kan worden gemaakt van meerdere vervoersmiddelen. Het moet een veilige, fijne en comfortabele plek zijn om op- of over te stappen.

• Reserveren (plannen, boeken, betalen) via apps, maar telefonisch reserveren via contact met de centrale blijft mogelijk. Via de app zijn ook alle vervoersmogelijkheden zichtbaar. De app zal gebruikersvriendelijk en toegankelijk zijn.
De centrale (verder bouwend op de ervaring van de gemeentelijke vervoerscentrale) blijft aanspreekpunt voor de reiziger voor telefonisch reisadvies en reservering (ook voor het flexvervoer). Door het verzamelen van informatie kan het aanbod steeds beter worden afgestemd op de vraag van de reiziger.

• Tot slot het living lab (testomgeving) voor het testen van innovatieve mobiliteitsoplossingen – testen van autonoom vervoer over water en weg, slimmer reizen door het gebruikmaken van apps

De bedoeling is dat één en ander is gerealiseerd over een jaar.

Vraag vanuit de zaal: we zijn bekend met de Haltetaxi en de WMO-taxi, ondervinden deze passagiers hinder (langere wacht- en reistijd) bij hun vervoer als er extra passagiers aan gekoppeld worden?
Antwoord: er is straks geen verschil meer tussen de verschillende soorten passagiers, het reistraject wordt dusdanig ingedeeld dat de reiziger tevreden is en blijft met het vervoer. Het systeem zoals wij het gaan gebruiken, draait al elders en wordt regelmatig aangepast na de opgedane ervaringen. Bij de start zal er een 0-meting plaatsvinden, daarna vinden er regelmatig metingen plaats om de kwaliteit van het vervoer te waarborgen.

Vraag vanuit de zaal: In België is De Lijn zich aan het heroriënteren op de trajecten – is hier overleg over?
Antwoord: de gemeente heeft overleg maar geen stem of controle over de besluiten. Het traject Sint Niklaas – Hulst zou komen te vervallen, maar dat heeft de provincie met een bijdrage van €15.000 voorkomen. Er worden nu ook testen gedaan met een soort van buurtbussen die op vaste tijdstippen rijden vanuit België naar Zeeuws-Vlaanderen.

Vraag vanuit de zaal: Kan er vanuit de P+R Antwerpen en Zaventem geen bus aansluiting richting Hulst komen?
Antwoord: Er komt een aansluiting met het hoofdbusstation Sint-Helena in Sint Gillis-Waas, een flexvervoerder naar het busstation Hulst vice versa en aansluiting met het Belgisch OV, maar dat is niet met het Nederlands OV-tarief.

Vraag vanuit de zaal: als er nu scholieren naar Goes naar school moeten zijn zij lang onderweg, velen haken af. De toekomst voor de scholieren/jongeren wordt beperkt op deze manier.
Antwoord: lijn 20 wordt een sneldienst over de grote weg in combinatie met flexvervoer waardoor het traject in tijd verkort wordt

Vraag: het onderwijs begint niet op vaste tijden, hoe wordt daar mee omgegaan?
Antwoord: Het flex vervoer is tussen 06.00-23.00 uur beschikbaar, met max. één uur wachttijd op vervoer.

Vraag vanuit de zaal: er is nu een klantenservice in Hulst, waar kunnen wij straks terecht met vragen?
Antwoord: de centrale blijft altijd bereikbaar voor vragen.
Reactie vanuit de zaal: bij de lokale bibliotheken is er ook altijd ondersteuning aanwezig voor het installeren van apps.

Vraag vanuit de zaal: op welke termijn worden de eerste zaken gerealiseerd? En vindt er een evaluatie plaats van het gehele proces?
Antwoord: in 2025 wordt op Schouwen-Duiveland gestart en getest (op voorstel om Zeeuws-Vlaanderen als testgebied aan te wijzen is helaas geen gehoor gegeven). In februari-april weten we wel hoe het één en ander loopt. Dan volgt de uitrol in de rest van Zeeland middels aanbesteding.

Vraag vanuit de zaal: het zou een idee zijn om als provincie, gemeente Hulst, dorpsraad voor te stellen om met ingang van het nieuwe schooljaar het nieuwe publiek vervoersysteem in de startblokken te hebben als stimulans voor de jongeren? Kan hier een datum voor vastgelegd worden?
Antwoord: helaas geen specifieke datum, maar in 2025 zal het nieuwe systeem zeker actief zijn

Gino Depauw sluit op bovenstaande aan door de lokale situatie te schetsen: er komen meer publieke vervoersmogelijkheden ook buiten de bebouwde kom met opstapplaatsen dicht bij huis. Een opstappunt zal binnen de bebouwde kom binnen de 500m van het huisadres zijn en in het buitengebied binnen de 2.500m – in de praktijk zal dit (dichter) bij het huisadres zijn.

De opstapplaatsen (HUBS) zullen op logische plaatsen worden gesitueerd (dorpskern, sportpark, huisarts, gemeenschapscentrum, ouderenvoorziening). Hiervoor heeft in juni 2023 een inventarisatie plaatsgevonden bij de dorps- en wijkraden. Het resultaat hiervan is getoetst op verkeersveiligheid en verwerkt in kaarten. De buurtbus blijft ook rijden, de voorkeur gaat er naar uit deze in het flex systeem te integreren.

De vaste lijn 10 vanuit Hulst verdwijnt, de scholierenlijn 10 van Kloosterzande – Terneuzen vv, blijft rijden.

Vraag vanuit de zaal: de schoolbus Absdale – Sint Jansteen is opgeheven en nu rijden er een aantal auto’s met de kinderen ’s ochtends en ’s middags achter elkaar naar en van school, waarom is de schoolbus opgeheven?
Antwoord: er is ooit een regeling afgesproken dat kinderen vanuit Absdale naar Sint Jansteen naar school worden gebracht op kosten van de gemeente. Deze regeling is afgebouwd omdat de gemeente deze constructies niet meer wil en ook geen ongelijkheid in vervoer en vergoedingen wil binnen de gemeente.

Vraag vanuit de zaal: kan het nieuwe publiek vervoerssysteem hiervoor een proef starten?
Antwoord: we gaan dit bekijken en komen hierop terug.

Vraag vanuit de zaal: hoe lang van tevoren moet je vervoer reserveren?
Antwoord: een uur van tevoren – we verwachten niet dat reizigers spontaan een bus, trein of boot nemen

Vraag vanuit de zaal: het komt nu (veel) voor dat er reizigers (scholieren) zijn die op een halte op een bus wachten die niet komt opdagen waardoor de ouders worden ingeschakeld om de scholieren op te halen/weg te brengen. Verandert dit met het nieuwe systeem?
Antwoord: in het nieuwe systeem moet dit niet meer voorkomen, overmacht uitgesloten. Het vervoer moet goed geregeld zijn, het gaat een verandering zijn voor de vervoerders, passagiers, et cetera en we moeten blijven leren van de ervaringen.

4.Lokale ontwikkelingen

Bouw en Verkeer

In Sint Jansteen zijn er enkele bouwprojecten gerealiseerd of in afronding:

• Rijksplein (voormalige locatie basisschool Inghelosenberghe) aan de Wilhelminastraat is op een aantal woningen na, verkocht en bewoond

• Geslechtendijk (Woongoed) is opgeleverd en de woningen zijn allemaal bewoond

• Henri Dunantstraat (Woongoed), levensloopbestendige woningen – zijn ook opgeleverd en bewoond.

Op het gebied van verkeer(sveiligheid) zijn er al volop werkzaamheden bezig voor de reconstructie van de N290.

 

5. STEEN 800

Paul van der Velde stelt zichzelf voor als nieuw lid van de dorpsraad.
Paul heeft binnen de dorpsraad de portefeuille cultureel erfgoed en in het kader daarvan heeft hij ook het 800-jarig bestaan van Sint Jansteen binnen de dorpsraad.

In 2026 bestaat Sint Jansteen 800 jaar. In 1976 bij het 750-jarig bestaan was er een veelheid aan activiteiten: optocht, feest, enz.

We willen voor het 800-jarig bestaan wederom weer een grote viering die zal bestaan uit vele activiteiten, te denken aan een groot feest, aandacht voor het Steens Dialect, het Huishouden van Jan Steen, groen Steen, aandacht voor de geschiedenis/historie van het dorp. We willen hierbij natuurlijk de inwoners, oud-inwoners, de verenigingen, organisaties, scho(o)l(en), bedrijven en de gemeente bij betrekken. De jaarlijkse evenementen: de jaarmarkt, de kermis, het toneel, de muziek, de koers maken hier natuurlijk ook onderdeel van uit.

Een aantal zaken uitgelicht:

- Feest: een feest eind juni (kermis) staat centraal in deze viering. We hebben al een aanbod voor een onvervalst STEEN800-biertje…meer zal nog volgen

- Steens dialect: het Steens dialect ontbreekt nog op de site ‘mijn woordenboek’. Het Ulsters, Graauws en Clings is daar al vertegenwoordigd. Op dit moment wordt er een basislijst aangelegd van Steense woorden en gezegden, deze zal in de loop van 2025 op de site van STEEN 800 geplaatst worden voor uw commentaar en opmerkingen.

- Huishouden van Jan Steen: als inwoner van Sint Jansteen wel eens de opmerking gekregen ‘is het bij jullie een huishouden van Jan Steen?’. Dus de gedachte is dat de schilder Jan Steen, die het dagelijks leven in de 17e eeuw onverhuld en satirisch vastlegde, aandacht mag krijgen in het 800-jarig bestaan van zijn naamgenoot. Een tentoonstelling in het Museum van Hulst zou een prachtige invulling zijn.

- Ook zou de carnavalsvereniging hier zijn thema voor 2026 aan kunnen koppelen?

- Groen Steen: de meer dan 200 jaar oude beuk op Rond de Boom is de bekendste boom van het dorp. Echter vanaf de Middeleeuwen staat Sint Jansteen bekend om zijn veelheid aan eiken. Een actie 800 eiken voor Steen past in de vergroenings- en ‘tegel wip’ campagne van de gemeente.

- Geschiedenis: historicus Jos Everaert heeft in de jaren ’30 een tweetal boeken geschreven over onze geschiedenis. Nu bijna 100 jaar later is het wellicht tijd voor een vervolgpublicatie. Paul van der Velde heeft in de afgelopen twintig jaar een aantal artikelen over Sint Jansteen geschreven. Interviews met senioren zullen veel kunnen bijdragen aan de samenstelling van een boek.

We willen in het voorjaar van 2025 een meer definitief plan presenteren. We willen zeker ook de jongeren betrekken die in de hedendaagse sociale media voor dit 800-jarig bestaan aandacht kunnen vragen en activiteiten kunnen organiseren.
We hebben na een eerste oproep al diverse enthousiaste reacties en leuke ideeën ontvangen en hopen natuurlijk op meer reacties en ideeën!

Wilt u hieraan een ‘steentje’ bijdragen? Graag! U kunt uw interesse, ideeën mailen naar het daarvoor ingestelde mailadres STEEN800@hotmail.com.

6. Rondvraag:

Er zijn bij de dorpsraad diverse vragen binnengekomen die thuishoren als melding in de Buiten Beter app. De vraag is ook, aan de indieners van deze vragen, deze te melden via de app bij de gemeente zodat er actie op kan worden ondernomen.

Met betrekking tot de Buiten Beter app: wanneer je iets meldt dan krijg je een ontvangstbevestiging met een zaaknummer terug. Een terugkoppeling wat er verder met je melding wordt gedaan, volgt helaas niet. Een binnengekomen vraag had betrekking op dit gebrek aan communicatie en terugkoppeling.

Wethouder Depauw geeft aan dit met systemen heeft te maken die niet met elkaar kunnen communiceren en dat er handmatig moet worden geregistreerd, wat tijd kost die er niet is. Bij deze de afspraak dat de gemeente graag van eenieder die melding heeft gedaan en niets terug hoort, het zaaknummer doorgeeft aan de dorpsraad (drstjansteen@zeelandnet.nl) o.v.v. zaaknummer inventarisatie. Zodra de inventarisatie bij de gemeente binnen is, kan gekeken worden wat er met de meldingen is gedaan en krijgt de melder een terugkoppeling. De verwachting is dat communicatie en terugkoppeling naar aanleiding van meldingen komend jaar is verbeterd.

Vraag: er zijn al meerdere kruispunten vervangen door rotondes op de provinciale weg N290. Het vervangen van het kruispunt Verrekijker/Grote Kreekweg (bij de Steense Rat) zou volgens publicatie nu ook een optie zijn. Wat is het standpunt van B&W hierin? En in het kader van de verkeersveiligheid van fietsers, met name door de verwachting van toenemend vrachtverkeer: kan er bij de provincie een fietstunnel of ongelijkvloerse kruising worden bepleit?
Antwoord: de gemeente is bereid om de provincie te vragen om een tunnel in geval van een rotonde.

Vraag: in hoeverre wordt er onderzoek gedaan naar PFAS in onze moestuinen? Kunnen wij nog veilig onze eigen groenten telen/eten?
Antwoord: er wordt op dit moment geen onderzoek naar gedaan.

Vanuit de zaal: er is wel veel bezorgdheid onder de inwoners over het telen van eigen groenten, het houden van kippen als het gaat om PFAS.
Antwoord: de gemeente zet wel druk om onderzoek te doen maar krijgt van de GGD weinig medewerking. De burgemeester houdt hier ook de vinger aan de pols en heeft hier alle aandacht voor.
Wethouder Depauw merkt op, op eigen titel!: mocht dit spelen in de Randstad dan zou er wel veel aandacht voor zijn en onderzoek naar gedaan worden.
Wethouder Steijaert geeft aan dat bij runderen die buitendijks op de Saefthinge grazen een hoge PFAS-waarde hebben (ruime overschrijding) en dat de runderen die binnendijks graasden een veel lager PFAS-waarde hadden.

Vraag: kan er iets gedaan worden aan de nachtelijke lichtvervuiling bij de twee distributiecentra op het bedrijventerrein? Er zijn meerdere inwoners die zich hieraan storen.
Antwoord: We kunnen vragen om minder licht, maar de veiligheid van het terrein en de bedrijven is dan ook in het geding. Er zijn inmiddels bomen gepland die in de toekomst de verlichting kunnen dempen.
Vanuit de zaal wordt opgemerkt dat de aanwezige verlichting richting de velden schijnt.
Antwoord: de boodschap is duidelijk en zal worden overgebracht aan de gebruikers.

Vraag: de vrachtwagens die van en naar het distributiecentrum zullen gaan rijden – hoe en over welke routes?
Antwoord: dat is geregeld in het bestemmingsplan, de bouwer van deze centra voldoet aan het bestemmingsplan. Rekenmodellen laten zien dat er 45% over Kapellebrug en 55% richting de Tractaatweg zal gaan.
Vanuit de zaal wordt opgemerkt dat er veel zorg is over de verkeersbewegingen die de distributiecentra gaan genereren.

Vraag: behoort het plein voor de kerk geheel tot het eigendom van de kerk? Wanneer de kaaswagen daar staat op zaterdag mogen klanten niet op het plein parkeren omdat het volgens de eigenaren van Holy Spiritus hun eigendom is en het verboden is daar te parkeren?
Antwoord: niet het gehele plein is in eigendom. 

Vraag: vragen over het verlichten van de Rat komen vaak bij de dorpsraad binnen. Voorstanders willen de Rat graag uitlichten omdat dit iets is waar we trots op mogen zijn – een ander, zeker niet onbelangrijk geluid – dragen we met de eventuele verlichting niet bij aan de lichtvervuiling en is deze verlichting niet schadelijk voor de nachtdieren? Graag de mening van de zaal hierover.
Antwoord: er wordt met hand opsteken gevraagd wie voor verlichten is: bijna heel de zaal steekt de hand op.

Vraag: in de Roskamstraat zijn nu verkeer remmende maatregelen (diamanten) getroffen. Echter geeft dit een onveilige situatie voor voetgangers en fietsers. Kan dit niet aangepast worden?
Antwoord: er zal worden gekeken naar de situatie maar als je het pad voor de voetgangers en fietsers verbreed wordt de weg voor de auto’s te smal – je doet het nooit voor iedereen goed. Hier wordt op teruggekomen.
*Noot van de dorpsraad: dit betreft een proefproject met als einddatum november 2024. Dit proefproject zal nog worden geëvalueerd met de bewoners langs de Roskamstraat en in de dorpsraad worden besproken.

Vraag: de snelheid van verkeer in de Brouwerijstraat tussen 05.30u – 08.00u is veel te hoog, ’s avonds bij de terugkeer van het werkverkeer is het wederom met hoge snelheid, de zwakke weggebruiker wordt hier de dupe van, kan hier meer op gecontroleerd worden?
Antwoord: we kunnen dit bij de politie melden maar de politie bepaalt zelf waar en hoe er gecontroleerd wordt, als gemeente hebben wij daar geen stem in.

Vraag: vorige winter is het bord in de Heerstraat ‘begin/eind bebouwde kom met max. 50km/u’ gesneuveld. Nu is er een klein bordje 30km/u geplaatst. Blijft dit bordje of komt er een normaal bord met Sint Jansteen/gemeente Hulst 30km/u?
Antwoord: het betreft hier een weg van het Waterschap en we komen hierop terug.

Omdat er verder geen vragen meer zijn, sluit de voorzitter deze jaarvergadering onder dankzegging van ieders’ inbreng.

Wethouder Steijaert vraagt nog even het woord en bedankt Hermine voor de jarenlange inzet als secretaris van de dorpsraad en Titus en Eric voor de jarenlange inzet in de dorpsraad. De aanwezigen ondersteunen dit dankwoord met applaus.

Daarna nodigt wethouder Steijaert de aanwezigen uit voor een drankje in de foyer, waar nog even kan worden nagepraat.


Terug naar Start Pagina