In de vergadering heeft de dorpsraad over de volgende onderwerpen gesproken:
28 november:
Nieuwe leden voor de dorpsraad:
onze wervingsactie voor nieuwe
leden heeft een aantal potentiële kandidaten opgeleverd.
Met enkele van hen hebben wij inmiddels kennis gemaakt en is besproken
hoe zij ingezet kunnen worden. Voor secretarieel werk is José Ivens uit de
Wilhelminastraat erbij gekomen. Zij heeft inmiddels een eerste reguliere
vergadering bijgewoond. Philip Ivens heeft aangegeven zijn medewerking te willen
geven aan niet-structurele evenementen.
Paul Mangnus heeft inmiddels met dorpsgenoten een werkgroepje gevormd onder de
naam “Cultureel Erfgoed Sint Jansteen”.
Zoals de naam al zegt zullen zij zich bezig gaan houden met het inventariseren
van cultureel erfgoed in St. Jansteen/Absdale/Kapellebrug met als doel dit
cultureel erfgoed te behouden voor onze streek. Zij worden geen lid van de
dorpsraad, zullen inhoudelijk autonomie behouden, maar bijvoorbeeld één keer per
kwartaal, verslag doen aan de dorpsraad.
Verder heeft ook Paul van der Velde zich aangemeld als nieuw lid van de
dorpsraad en is tevens lid van eerdergenoemde werkgroep “Cultureel Erfgoed Sint
Jansteen” samen met Herman de Rechter.
Ook vormen Paul Mangnus en (tijdelijk) Danny Nachtegael, vormen momenteel een
werkgroepje “Gebiedsontwikkeling Schommeling” .Dit initiatief is ontstaan na de
jaarvergadering van vorig jaar, waar Alex Wieland, beheerder bij het Zeeuwse
Landschap, aangaf dat de Provincie Zeeland de mogelijkheid biedt om meer
bebossing te creëren.
Het zou hier gaan om de ruimte tussen de drie bosgebieden: het Clingse
bos, het Steense bos en de Wildelanden. Dit zou gerealiseerd kunnen worden in de
vorm van een coulisselandschap op dekzandruggen, waarbij er meer bebossing
ontstaat tussen de bebouwing van St. Jansteen en Kapellebrug, met behoud van de
huidige bedrijvigheid en kleinschalige landschappelijke elementen.
Wij hopen dat dit groepje op korte termijn uitbreiding krijgt. Voor aanmelding
of meer informatie mail ons:
drstjansteen@zeelandnet.nl
Mochten er nog jongere dorpsgenoten zijn die zich willen aanmelden, dan ook
graag via bovengenoemd mailadres. Nieuwe ideeën voor de toekomst zijn altijd
welkom.
Evaluatie jaarvergadering 2023:
tijdens de evaluatie stellen
wij ons de vraag: “Wat ging goed, wat kan beter”?
We doen dit op de punten als: accommodatie (inrichting zaal, geluid,
licht, projectie e.d.), aantal bezoekers, presentaties, vragen vanuit de zaal,
nazit in de foyer en verslaglegging achteraf. Op grond van verbeterpunten wordt
dan ons draaiboek aangepast voor volgend jaar. We doen dit alleen voor onszelf,
maar mocht u als bezoeker suggesties hebben om dingen anders/beter te doen, dan
staan wij altijd open om hierover met u van gedachten te wisselen. U kunt dan
contact met ons opnemen via het bekende mailadres.
Kerststal en feestverlichting: zodra de Sint vertrokken is, zullen
leden van de dorpsraad er weer voor zorgen dat het centrum van het dorp in
kerstsfeer gebracht wordt.
Opbrengst Rabo Club Support:
iedereen bedankt die op ons gestemd
heeft en ervoor gezorgd heeft dat wij een mooie opbrengst hadden van € 219,04,
die ten goede komt aan de leefbaarheid.
Verkeersremmers Roskamstraat (tussen De Verrekijker en Gentsevaart):
omdat bewoners al lange tijd te hoge snelheden ervaren staan hier sinds enkele
weken (tijdelijke) verkeersremmers tussen huisnummers 32 en 35. De bewoners zijn
hierover van tevoren ingelicht. Als de
meerderheid van de bewoners akkoord is met dit plan, zullen waarschijnlijk nog
eind dit jaar de definitieve plannen uitgevoerd worden. Tegen de plannen om deze
remmers ook tussen huisnummers 25 en 18 te plaatsen is blijkbaar bezwaar
aangetekend.
Voor de dorpsraad was de tijd tussen ontvangst van de brief
NOTULEN
OPENBARE JAARVERGADERING D.D. 31 OKTOBER 2023
Aanwezig: Wethouder Luc Mangnus, wethouder Denis Steijaert en
Chris Stuart, coördinator wijk- en dorpsraden Gemeente Hulst.
De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur en
heet iedereen van harte welkom. Er zijn 100 kopjes koffie/thee geschonken bij
binnenkomst, dus we kunnen dik tevreden zijn met de opkomst. Het College heeft 2
wethouders afgevaardigd, Luc Mangnus en Denis Steijaert. Ook Chris Stuart is
aanwezig. Chris is de nieuwe
coördinator wijk- en dorpsraden en beleidsmedewerker Samenleving (opvolger
van Samira). Later op de avond zullen zij zich voorstellen en iets over
zichzelf vertellen.
2.
NOTULEN JAARVERGADERING 2022
Secretaris Hermine Lernout
kijkt terug op de notulen van de vorige jaarvergadering en geeft aan dat de
openstaande vragen grotendeels door de Gemeente nog beantwoord zijn en voor
iedereen te vinden zijn op onze website bij “Verslag van Vergadering
2022-2023, jaarvergadering 8 november 2022”.
Wat nog open staat zijn de punten: verlichting op ‘de Rat’ en de wens om een
drinkwatertappunt in het Steense bos. Wethouder Luc Mangnus geeft aan dat, wat
de verlichting op de rat betreft, bekeken wordt wat de mogelijkheden zijn. De
rat is in het verleden nogal vandalismegevoelig gebleken. Zodra een haalbare
mogelijkheid voor verlichting gevonden is, wordt dit teruggekoppeld aan de
dorpsraad.
Wat betreft het drinkwatertappunt: dit was eerst in de ijskast gezet vanwege te
hoge kosten, maar nu de Gemeente Hulst zich wil profileren als fietsgemeente
wordt er toch weer gekeken of aan de wens van de vele fietsers, wandelaars en
sporters tegemoet kan worden gekomen.
3.
PRESENTATIE ‘SAMEN RECHT VINDEN’
Samen Recht Vinden (SRV) helpt inwoners van Zeeland
die juridische problemen hebben met Zeeuwse instanties. Het is ontstaan doordat
veel instanties vertrokken zijn uit Zeeland.
SRV doet dit gratis en onpartijdig. Doel is: het bemiddelen bij
conflicten ter voorkoming van juridische procedures.
De stichting wordt gesubsidieerd door de Provincie Zeeland en de Zeeuwse
Gemeenten.
Ze zijn gestart als pilot in Zeeuws Vlaanderen en houden spreekuur in Den
Dullaert
om de andere week op
maandag tussen
10.00 en 12.00 uur. Er hoeft geen afspraak gemaakt te worden, men
kan zo binnenlopen.
Stichting SRV is ontstaan vanuit overbelaste rechters (het duurt gemiddeld 1
jaar voor iemand naar je luistert). SRV is geen rechtbank en ook geen advocaat.
Er is geen tegenpartij, wel een andere partij. Conflicten worden opgelost door
dialoog. Het is geen kwestie van winnen of verliezen, maar van wederzijds begrip
en een oplossing waarmee alle partijen verder kunnen. Dit gebeurt in 3 fases:
fase 1 probleemanalyse, fase 2 contact zoeken met andere partijen, fase 3
oplossing vinden.
SRV werkt samen met de Zeeuwse Regelrechter.
Als beide partijen het goed vinden kan het geschil aan de Zeeuwse regelrechter
worden voorgelegd. Komt U er onderling uit, dan legt de regelrechter de
afspraken over de gevonden oplossing officieel vast.
Komt u er niet met elkaar uit? Dan hakt de regelrechter alsnog de knoop door en
komt er een uitspraak. Het blijft dus wel een rechtszaak. Meer informatie is te
vinden op de website samen recht vinden.
Contact opnemen kan via 06-34208414 of Email naar
info@samenrechtvinden.nl
Vragen hierover vanuit de zaal:
·
Kun je over zo’n uitspraak van de regelrechter in beroep
gaan?
·
Hoe gaan jullie met de dossiers om?
·
Wie betaalt jullie salaris?
Antwoord: de gidsen (mensen
die het eerste gesprek voeren) zijn vrijwilligers, de casemanager (meestal
jurist) wordt betaald uit subsidies van Gemeente en Provincie.
·
Kun je nu je rechtsbijstandverzekering opzeggen?
Antwoord: nee, want SRV geeft
geen juridisch advies, zoekt enkel naar een oplossing.
·
Hoe lang blijft de pilot nog bestaan en kan SRV daarna
nog verder?
4. AANDACHTSPUNTEN UIT ONS EIGEN
DORP.
Danny toont in een korte PP presentatie foto’s van de
diverse sloop- en nieuwbouw activiteiten, die momenteel in St. Jansteen plaats
vinden o.a. Geslechtendijk, Rijcksplein, Henri Dunantstraat. Ook de stand van
zaken bij Fort Ravot en de kleurrijke graffiti kunst op beide muren in het
tunneltje.
Hierover zijn geen vragen vanuit de zaal.
5. VRAGENRONDE OVER ACTUELE ONDERWERPEN IN DE 3 KERNEN.
Vooraleer de wethouders vragen beantwoorden, stellen
zij zich eerst voor aan het publiek
en leggen in het kort uit wat hun takenpakket is binnen de Gemeente. Op
pagina 33 in de Gemeentegids kun je lezen welke taken dat zijn.
Vragen vanuit de zaal.
1.
Veel zorgen over de komst van 2 grote
distributiecentra. Niemand weet waar die ineens vandaan komen, er is weinig
communicatie geweest. Wordt hier een groengordel voorzien, hoe wordt de
verkeershinder aangepakt, waar worden de verwachte 3000 medewerkers gehuisvest
waarvan een deel niet in de directe omgeving zal wonen en welke bedrijven komen
in deze twee gebouwen?
Ook wordt gevraagd waarom de Gemeente hieromtrent niet meer antwoorden stuurt
aan de dorpsraad. Voor de inwoners is het niet gemakkelijk om aan informatie te
komen.
De ontwikkelaar informeert de pers pas als dat definitief bekend is.
Ook dan pas zal duidelijk worden waar de mensen die er gaan werken nu
woonachtig zijn. Er zijn regels voor welk soort bedrijven hier wel en niet
toegelaten worden.
Er is ook een groengordel voorzien. Het verkeer (24 uur per dag/nacht) wordt
afgewikkeld via de Langeweg/Axel richting Nederland en via de N290 (Gentsevaart,
Kapellebrug) voor België.
Er komt
geen ontsluiting via de Polderstraat.
Kapellebrug zal nog veel drukker worden. Daarom houdt de Gemeente de druk erop
bij de Provincie, dat de reconstructie van de N290 zo snel mogelijk aangepakt
zal worden, en niet, zoals in de krant stond, nog langer uitgesteld gaat worden.
Bij deze reconstructie wordt ook het verkeersprobleem bij Supermarkt PLUS
opgelost.
De Gemeente erkent de problematiek die ontstaan is door de komst van deze 2
grote distributiecentra en houdt goed in de gaten wat de gevolgen zullen zijn.
Wethouder Steijaert erkent dat er misschien te weinig gecommuniceerd is met de
bevolking en belooft binnenkort meer tekst en uitleg te geven. Specifieke vragen
en zorgen kunnen doorgegeven worden aan wethouder DePauw.
2.
Absdale. Is het mogelijk om meer bomen aan te planten
langs de Absdaalseweg/Tolweg tussen Intratuin en Absdale (Provinciale weg)? Nu
is dit vergelijkbaar met een landingsbaan voor vliegtuigen. Eenzelfde aanplant
van bomen en heggen zoals bij de N290 (Zaamslag-Terneuzen) zou veel fraaier en
overzichtelijker worden.
Antwoord wethouder Steijaert: de wegbeheerder is in dit geval niet de Gemeente
Hulst maar de Provincie. De dorpsraad kan ingeschakeld worden om dit probleem
bij de provincie aan te kaarten. Inmiddels is het complete dossier vanaf 2018 in
handen van de dorpsraad. Dat zal eerst bekeken worden.
3.
Kruising Burgemeester
IJsebaertstraat/Wilhelminastraat/Badhuisweg T-splitsing.
Hier is een gevaarlijke
situatie ontstaan, omdat de auto’s geparkeerd staan van op de verkeersdrempel de
Burgemeester IJsebaertstraat in. Daardoor hebben de uitkomende auto’s geen
uitwijkmogelijkheid meer wanneer er een auto van de Wilhelminastraat de Burg.
IJsebaertstraat inkomt. De vragensteller stelt voor een gele band te trekken op
de stoeprand tot over de verkeersdrempel, zodat een uitwijkmogelijkheid
gecreëerd wordt.
4.
Zou het mogelijk zijn om van de Badhuisweg een 15 km
zone te maken of anders een digitaal 30 km bord te plaatsen en dit te bevestigen
bij het indraaien van de Badhuisweg aan de Wilhelminastraat, zodat bestuurders
er tenminste op geattendeerd worden dat ze op hun snelheid moeten letten? In de
Badhuisweg wordt regelmatig te hard gereden en dit is nu de scholen weer
begonnen zijn best gevaarlijk. Er zijn kinderen die met de fiets uit de Pastoor
Mertensstraat de weg oversteken en via de Badhuisweg naar de basisschool gaan.
Zelfde geldt wanneer men langs die weg naar de voetbalvelden gaat. Er is angst
dat het vandaag of morgen een keer misgaat.
5.
Verkrotting leegstaande panden Vermandel inboedel
(textielfabriek, woningen, 19e -eeuwse broodbakkerij). Al meer dan 20
jaar staan deze 5 panden aan de Brouwerijstraat leeg. Kan de Gemeente hier iets
aan doen?
Antwoord wethouder Mangnus: Al
deze panden zitten in een erfenis, waar de erfgenamen het kennelijk samen niet
over eens worden of niet alle erfgenamen zijn te vinden. Dit is particulier
bezit, de Gemeente kan hier niks mee. (Is ook bij eerdere jaarvergaderingen al
dikwijls aangekaart). Klein lichtpuntje in deze kwestie is misschien dat de
eigenaar nu een nieuwe bewindvoerder heeft, maar het blijft een slepende zaak.
Een projectontwikkelaar uit de buurt is nu gevraagd hier eens naar te kijken wat
de mogelijkheden zijn. Ook het oude leegstaande Gemeentehuis wordt hierbij
meegenomen.
6.
Zelfde inwoner wijst nog op de kunstwerken in de
openbare ruimte van St. Jansteen (lijstje bij de dorpsraad) en de vraag of daar
meer aandacht aan besteed kan worden, bijv. op een lijst van monumenten of
cultureel erfgoed plaatsen.
7.
Kan de gemeente vergroening stimuleren bij de inwoners,
bijvoorbeeld actie “Tegeltje Wip”? Goed voor natuur en milieu en betere
waterhuishouding, minder wateroverlast.
8.
Kan de gemeente zorgen dat ook hier plastic haken aan de
lantaarnpalen hangen, om de zakken plastic afval aan te hangen, dat zie je veel
in Brabantse dorpen, en blijkbaar ook in de Molenstraat in Clinge.
Antwoord: Deze haken kunnen
blijkbaar opgehaald worden bij een ZRD ophaalpunt.
9.
Kunnen de trottoirs breder gemaakt worden? Op sommige
plekken zijn wel 2 rijen tegels overgroeid o.a. in de Brouwerijstraat?
10.
Komend (per fiets) over de Wilhelminastraat richting de
sportvelden, moet je van rechts naar links oversteken en 50m verderop weer terug
naar rechts om bij de voetbal- en tennisvelden, schieting en muziekvereniging te
komen. Dat is niet verkeersveilig. Is er een mogelijkheid om het fietspad door
te trekken, zodat je bij Boehlé gewoon rechts kunt blijven rijden?
11.
PFAS: Komt hier ook een bevolkingsonderzoek?
12.
Wat gaat er gebeuren met het voormalige kantoor van
Neckermann? (Is nu eigendom van St. Paul en wordt door hen ook
gedeeltelijk gebruikt)
Antwoord wethouder Steijaert:
zal dit navragen en terugkoppelen aan de Dorpsraad.
Ondertussen is ook de wijkagent William van der Bilt aangeschoven. Hij vervangt
de wijkagent voor de grensdorpen Marvin Boogaard, die met vakantie is. William
stelt zich voor en vertelt dat hij de wijkagent is, speciaal voor de jeugd. Ook
de onlangs aangestelde jongerenwerker, Carlyn van de Vijver, is aanwezig. Zij is
in dienst van Hulst voor Elkaar.
Vragen aan de wijkagent:
13.
Krijgt de politie de cijfers van de matrixborden?
14.
Als je de politie nodig hebt (niet via 112) krijg je
altijd een meldkamer, vaak in Brabant, kan zelfs wel Limburg of Groningen zijn.
Dat is moeilijk communiceren. Mensen haken dan wel gauw af.
De voorzitter bedankt William voor zijn komst en
bijdrage aan deze avond.
Chris Stuart, beleidsadviseur en coördinator wijk- en
dorpsraden, en sinds deze zomer de opvolger van Samira, stelt zich voor. Naast
de dagelijkse werkzaamheden wil hij zich vooral gaan inzetten voor
Burgerparticipatie, de bewoners meer betrekken bij gemeentelijke plannen, zodat
zij meer invloed krijgen bij het nemen van belangrijke besluiten. Ook de nieuwe
Omgevingswet gaat van kracht per 1 januari 2024. Gemeenten, provincies en
waterschappen krijgen daarom meer ruimte om de eigen ambities in de leefomgeving
te realiseren.
Voor wat betreft St. Jansteen wil Chris samen met de dorpsraad nog de
mogelijkheid bekijken om in natuurspeelbos ‘Fort Ravot’ ook iets te creëren voor
de wat oudere jeugd. Naast de reeds bestaande fietscrossbaan, denkt hij aan een
soort van “overdekte hangplek” voor jongeren, bijvoorbeeld in de vorm van een
opengesneden zeecontainer, die de jongeren zelf kunnen inrichten en waar naar
hartenlust met graffiti gespoten kan worden. Eerst zal onderzocht worden wat de
jeugd zelf wil.
Tenslotte wijst wethouder Luc Mangnus er op dat burgerparticipatie niet is: U
(de inwoner) zegt en wij (de Gemeente) doen het. De inwoners moeten
er
samen voor zorgen dat hun dorp zo
aantrekkelijk mogelijk blijft. Dat kan o.a. door lid te worden van de dorpsraad,
of zich aan te melden om deel te nemen aan een werkgroepje over een bepaald
onderwerp. Hier kan men zijn/haar ideeën/initiatieven kenbaar maken en samen met
de dorpsraad en de Gemeente kan bekeken worden of een plan al dan niet
gerealiseerd kan worden. Het is hoopvol dat een aantal inwoners zich inmiddels
heeft aangemeld.
Omdat er verder geen vragen
meer zijn, sluit de voorzitter de vergadering en dankt alle aanwezigen voor hun
komst en inbreng. Wethouder Steijaert trakteert nog op een consumptie aan de bar, waar
nog even nagepraat kan worden.