In de vergadering heeft de dorpsraad over de volgende onderwerpen gesproken:
10 september 2024:
Pinautomaat Hoofdstraat:
Naar
aanleiding van een vraag naar het (veel) in storing zijn van de
pinautomaat in de Hoofdstraat op Sint Jansteen is contact geweest met de
servicedesk. Hieruit blijkt dat deze pinautomaat goed presteert en weinig in
storing is. De storing rond de jaarmarkt duurde lang omdat er onderdelen in
bestelling waren.
Het fietstunneltje: wordt voorzien van een nieuw wegdek. De werkzaamheden
zijn hiervoor gestart danwel afgerond.
Laadpalen:
er worden
een tweetal laadpalen voor elektrische auto’s gerealiseerd op het Baronieplein.
Overhangend
groen: Een vraag over veel overhangend groen waardoor lopen op de
trottoirs bemoeilijkt wordt - in dit geval de Heerstraat- maar het is in
meerdere straten in Sint Jansteen geconstateerd, wordt meegenomen naar een
overleg met de gemeente.
Bewegwijzering Uitkijkpunt Niemandsland (Spaanse Toren):
dit is een terugkerend onderwerp
op de vergadering. Inmiddels zijn meerdere partijen hierin betrokken en is het
idee om een gezamenlijk informatiebord te realiseren. Hoe een en ander eruit
gaat zien is nog niet bekend.
Verlichting
op De Rat:
De vraag om verlichting bij de rat op het talud staat
nog steeds open. We hebben hierover nog steeds geen duidelijkheid van de
gemeente wat het probleem is en heeft onze aandacht.
Minibieb:
er zijn weer bijna 100 nieuwe boeken
binnengekomen voor de minibieb die inmiddels gestempeld en gestickerd zijn door
een enthousiaste groep vrijwilligers. Dank voor deze boeken, de lezers gaan
hier heel blij mee zijn!
Sint Jansteen 800 jaar:
in 2026 bestaat Sint Jansteen 800 jaar.
Dit heeft natuurlijk onze aandacht en we hebben hier een eerste keer
vrijblijvend over gesproken in de vergadering. Er is nog niets concreets maar
het blijft een vast agendapunt in elke komende dorpsraadsvergadering tot in
2026! Heeft u ideeën of wilt u iets betekenen voor dit jubileum: meld het ons
via mail.
Openbaar
Vervoer 2025: Een bijeenkomst over de nieuwe opzet van het openbaar
vervoer in Zeeland, en voor ons: “hoe gaat dit in Zeeuws-Vlaanderen?” – heeft
plaatsgevonden op het gemeentehuis. We hebben een vertegenwoordiging van de
projectgroep uitgenodigd voor de jaarvergadering op 19 november 2024 om hierover
een presentatie te geven en vragen te beantwoorden. Noteer vast in uw agenda: 19
november jaarvergadering!
Sociaal Café: Een
bijeenkomst in de Warande over het in de toekomst organiseren van een sociaal
netwerk om de zelfredzaamheid van ouderen te behouden en bevorderen gaat verder
onder de naam Sociaal Café en zal in het najaar wederom georganiseerd worden om
betrokkenen te informeren.
Contactpersoon: Chris Stuart, onze contactpersoon, is niet meer werkzaam bij
de gemeente Hulst. Op dit moment is nog niet bekend wie of hoe de opvolging
wordt ingevuld – dit heeft onze aandacht. In oktober hebben we overleg met de
gemeente Hulst in voorbereiding op de jaarvergadering en zullen we de lopende
actie- en aandachtspunten meenemen en bespreken.
Samenwerkende wijk- en dorpsraden: als dorpsraad maken we ook onderdeel uit van de
Samenwerkende Wijk- en Dorpsraden binnen de gemeente Hulst. (SWDRH) In de
laatste vergadering heeft de Adviesraad Sociaal Domein uitgelegd wat zij doen
binnen de gemeente. In 2025 zullen wij ASD binnen de dorpsraad uitnodigen om te
zien wat zij voor ons specifiek kunnen betekenen.
Bereikbaarheid: bij de dorpsraad is de vraag binnengekomen om een mobiel
telefoonnummer beschikbaar te stellen voor de bereikbaarheid van de dorpsraad.
Op dit moment zijn we alleen bereikbaar via de mail. Mails worden zo mogelijk
binnen een dag beantwoord.
Een mobiel
nummer wordt nog niet toegevoegd aan de bereikbaarheid.
Mutaties: we hebben een nieuw lid in de dorpsraad verwelkomd in
de laatste vergadering van september: Erica de Kooning. Zij zal de eerste
vergaderingen bijwonen en begin volgend jaar zullen we de portefeuilleverdeling
herzien onder alle dorpsraadsleden.
7 mei 2024:
Mededeling: Eric Mortier heeft na vijf jaar zijn taken voor de
dorpsraad neergelegd. Tot zijn werkzaamheden behoorden o.a. klachten bekijken
over openbaar groen, openbare veiligheid en vandalisme en wegconstructies zoals
project N290 Kapellebrug. Ook heeft hij gezorgd voor twee duurzame kerstbomen en
een opknapbeurt voor de kerststal.
Hermine blijft nog wel lid van de dorpsraad en
beschikbaar voor diverse voorkomende werkzaamheden. Ook blijft zij
verantwoordelijk voor de bibliotheek in de Warande.
Wij zijn dus dringend op zoek naar nieuwe leden die zich willen inzetten voor
Openbare Ruimte, Openbaar Vervoer, Verkeersveiligheid, Openbare Veiligheid, en
Openbaar Groen. Wilt U een steentje
bijdragen aan de leefbaarheid van Sint Jansteen/Absdale/Kapellebrug, neem dan
contact met ons op via bovenstaand mailadres.
Openbare ruimte: In de Eikenlaan is ledverlichting aangebracht.
In Aïda en in de Wilhelminastraat zijn nieuwe (smallere) bomen aangeplant en in
de Oude Galgenstraat is/wordt gesnoeid en indien nodig opnieuw aangeplant.
TourinUlst: Een aantal leden van de dorpsraad hebben de
bijeenkomst van TourInUlst (participatieplatform) op 16 april bijgewoond. De
inbreng door alle aanwezigen wordt verzameld en samengebracht met alle andere
bijeenkomsten in de andere kernen en in Hulst tot een einddocument wat in een
later stadium wordt gepresenteerd. De aanwezigen vonden het een kwalitatief
goede bijeenkomst met een grote en diverse inbreng.
U kunt zich nog steeds registreren op het platform en meepraten met de
aangeboden onderwerpen:
doemee.inulst
Wonen: We zijn als dorpsraad aanwezig geweest bij het aanbieden
van het eindrapport WoonKwaliteitOnderzoek Henri Dunantstraat aan Stichting
Woongoed op 15 mei in De Warande. Bij deze bijeenkomst waren ook de inwoners van
de Henri Dunantstraat aanwezig en is er gesproken over de inhoud van het
rapport.
De volgende vergadering is gepland op
dinsdagavond 25 juni 2024 om 19.30 uur
Dit is de laatste vergadering voor de zomerstop – tijdens de zomerperiode
blijven wij bereikbaar op het algemene emailadres!
Jaarvergadering: De jaarvergadering gaat plaatsvinden in
oktober/november – de definitieve datum volgt zo spoedig
mogelijk.
2 april 2024:
Pastoor Mertensstraat –
Rijksplein grondniveau: Er is aandacht gevraagd voor het verschil in
grondniveau tussen de tuinen van de Pastoor Mertensstraat gelegen achter het
Rijksplein (voormalige locatie basisschool Inghelosenberghe). De bewoners van de
Pastoor Mertensstraat vrezen voor wateroverlast bij regenval omdat zij lager
gelegen zijn dan de kavels aan het Rijksplein. In het verleden was er drainage
maar dat is verwijderd bij de sloop van de school.
De
dorpsraad (portefeuille Openbare Ruimte) neemt dit mee en uitkomsten worden
teruggekoppeld aan de vragensteller.
Verkeersremmende maatregelen
Roskamstraat: In november dit jaar wordt dit project geëvalueerd, als
Dorpsraad zullen wij hierin worden betrokken.
Inmiddels is er bebording geplaatst voor omleiding vanwege de aanpak van de
N290. Sinds 2 april is hiervoor het tweede gedeelte van de Roskamstraat voor
doorgaand verkeer afgesloten. Ook hier houden we de vinger aan de pols, zeker
als het gaat om het ontstaan van sluiproutes. Houdt u ons op de hoogte als u
hiervan overlast ervaart?
Inwoners in de Hoofdstraat hebben aangegeven dat er overlast wordt ervaren
door pinnende mensen die hun motor laten draaien tijdens het pinnen. Vanuit
Geldmaat kan hierin geen actie worden ondernomen – we hebben de vraag neergelegd
bij de gemeente.
Er wordt overlast ervaren door jongeren in de omgeving van Tragel – Heerlijkheid
op zaterdagavonden. We hebben dit gemeld bij de wijkagent.
DNWG heeft een informatiebrief aan de inwoners rondom de
Gentsevaart verstuurd over de fasering en plan van aanpak. Informatie over de
aanpak rondom de N290 is te verkrijgen bij de
informatiekeet Gentsevaart 28 en de BouwApp.
Diverse openstaande
vragen bij de Gemeente: bij de bossen op Sint Jansteen, de verlichting bij
de Rat en een informatiebord voor de Spaanse Toren hebben nog steeds onze
aandacht, maar er zijn nog geen besluiten genomen. Vanuit de jaarvergadering in
oktober 2023 zijn nog wat vragen open blijven staan:
De verkeersvraag: fietsers binnen 50m twee keer oversteken in de
Wilhelminastraat richting de tennis/schutters/voetbal, Deze is in behandeling
bij de gemeente.
Invulling Fort Ravot: dit moet opnieuw worden opgepakt als het gaat om behoefte,
invulling en budget.
Bredabus-Roosendaalbus: naar aanleiding van een bericht van Omroep Zeeland
is onze bezorgdheid over het verdwijnen van deze openbaarvervoersverbinding
neergelegd bij onze contactpersoon van de Gemeente Hulst en zijn de standpunten
uit het verleden: studerende jongeren, terugkeer jongeren, behouden van jongeren
voor de streek, nogmaals aangegeven. We houden hierover de vinger aan de pols.
Zaaknummer Gemeente Hulst: bij klachten, bezwaren etcetera: Als je één of
meerdere berichten richting gemeente Hulst stuurt, krijg je enkel een zaaknummer
terug zonder vermelding van onderwerp. De mail terug vanuit de Gemeente Hulst
wordt dan ook als zeer onpersoonlijk en niet klantvriendelijk ervaren.
Dit wordt meegenomen naar de gemeente Hulst.
Distributiecentra: Over de invulling van de distributiecentra is nog
geen duidelijkheid. Wel is in de onlangs gehouden Raadscommissie Ruimte hierover
uitvoerig gesproken en heeft o.a. De Stem/ PZC/AD hier inmiddels een artikel aan
gewijd. We hebben onze zorg uitgesproken over de consequenties voor de
verkeersdichtheid bij de activering van deze centra voor de nabije en ruimere
omgeving – wordt vervolgd!
Bijeenkomst cybercriminaliteit: vanuit de Dorpsraad zijn we ook aanwezig geweest.
Het was een positieve bijeenkomst met een goede opkomst. Vanuit de Gemeente
Hulst is hierover al via sociale media berichtgeving geweest.
TourinUlst: Als
Dorpsraad zijn we ook vertegenwoordigd op 16 april bij de bijeenkomst van
TourinUlst in De Warande, aanvang 19.30 uur. U kunt zich nog registreren op het
platform en aanmelden voor de bijeenkomst. Adres van het platform:
doemee in ulst
Nieuwe leden gezocht:
In
de afgelopen vergaderingen hebben twee leden te kennen gegeven te stoppen met
hun activiteiten bij de Dorpsraad.
We zijn daarom op zoek naar u!
Heeft u enige
affiniteit met of interesse in Openbaar Vervoer, Openbare Ruimte,
Verkeersveiligheid, Openbaar Groen, Veiligheid?
Stuur dan een mailtje naar
drstjansteen@zeelandnet.nl Dan nemen wij zo
snel mogelijk contact met U op!
26 februari 2024
Openbare
laadpalen:
er ligt een voorgenomen besluit om een
laadpaal voor twee elektrische voertuigen te plaatsen op het Martje van Wardje
op de hoek van de Hoofdstraat/Wilhelminastraat
Accommodatiebeleid:
op 31 januari hebben de
voorzitter en secretaris de bijeenkomst bezocht. Veel verenigingen/gebruikers
van de accommodaties op Sint Jansteen waren aanwezig. Zij weten elkaar wel te
vinden als dat nodig is, maar er wordt nog weinig samengewerkt op een vaste
basis. Wel een gezamenlijke AED bij de sportaccommodaties en gezamenlijke
parking. Er zou nog gedacht kunnen worden aan gezamenlijk sproeien van de velden
en banen en gezamenlijke verlichting. Er is momenteel geen behoefte aan
samenwerking op het bestuurlijke vlak, ondanks dat het moeilijk is om nieuwe
bestuursleden te vinden. De verenigingen verschillen teveel om gezamenlijk te
besturen. Het is ook belangrijk om de eigen identiteit van de vereniging te
behouden. Omdat er een tekort is aan velden en banen (voetbal en tennis/padel),
moet gekeken worden of dat kan op de huidige locatie, en/of een gezamenlijke
locatie in de toekomst mogelijk is.
De Gemeente zal een haalbaarheidsonderzoek uitzetten. Vooralsnog is samenvoeging
niet aan de orde.
Doe mee inUlst:
wij vinden het online
participatieplatform niet erg gebruiksvriendelijk, zeker niet voor mensen met
weinig internetervaring. Toch kan iedereen meedoen tijdens een eerste
bijeenkomst in de Warande op dinsdag 16 april. Aanvang 19.30 uur.
Aanmelden uiterlijk 1 week op voorhand op doemeeinulst.nl of via
info@gemeentehulst.nl – onder vermelding van ‘Tour inUlst’
Lichtkoepels
tunneltje Steensedijk:
de nieuwe
verlichting zou voldoende moeten zijn om in het tunneltje genoeg zicht te
hebben. Wij zijn van mening dat overdag midden in de tunnel nog een donker gat
is, wat zou kunnen verbeteren als de versleten lichtkoepels zouden worden
vervangen.
Bouwprojecten:
Gentsevaart:
in de vergadering van de raadscommissie Ruimte op
5 maart j.l. is positief advies uitgebracht op het initiatief voor woningbouw op
de locatie Gentsevaart 10a. Er is een verzoek ingediend voor de bouw van 10
woningen, deels huur- en deels koopwoningen. Doelgroep: starters en jonge
gezinnen. De achtertuinen zijn georiënteerd naar het westen. Aan de oostzijde
komen 27
Henri
Dunantstraat: in april wordt gestart met de bouw van 6
multifunctionele woningen. Oplevering wordt verwacht medio oktober. Hoe deze
woningen er uit gaan zien is de vinden op de website van Woongoed:
Nieuwbouw HD straat
Waarschuwing
Aziatische hoornaar:
er is ons gevraagd extra de aandacht te
vestigen op de ernstige schade die de Aziatische hoornaar kan aanrichten.
Zie document: Aziatische
hoornaar
23 januari 2024:
Bijeenkomst accommodatiebeleid:
binnenkort organiseert de Gemeente in elke kern een bijeenkomst over
het accommodatiebeleid.
Voor Sint Jansteen vindt deze bijeenkomst plaats op 31 januari a.s.
Van onze dorpsraad zullen voorzitter en secretaris hierbij aanwezig zijn. Verder
is hiervoor een afvaardiging
uitgenodigd van het dorpshuisbestuur, diverse sportverenigingen en
locatiemanagers van de school.
Het streven is om in de toekomst de accommodaties zo optimaal mogelijk te
gebruiken door te kijken of er samenwerkingen mogelijk zijn.
Goede Doelen winkeltje: van HulstvoorElkaar kregen
wij de vraag of we eens binnen het dorp rond willen kijken naar een geschikte
locatie voor het “Goede Doelen winkeltje”.
Het huidige pand in de binnenstad van Hulst wordt gesloopt en er is blijkbaar
nog steeds geen vervangende ruimte gevonden.
Mocht u een tip hebben, laat het ons dan weten op het bekende mailadres:
drstjansteen@zeelandnet.nl.
N290 Traverse Kapellebrug: hoewel dit project 3
miljoen duurder wordt, gaat de Provincie het project niet versoberen. Ook de
rotonde (met kunstwerk) blijft. De aanbesteding is gepland voor mei en hopelijk
kunnen de eerste werkzaamheden in oktober beginnen. Het is de bedoeling dat het
project in september 2026 helemaal is afgerond.
In de Statenvergadering van februari a.s.
valt de definitieve beslissing over het totale project.
Bibliotheek: de dames van de werkgroep hebben begin
december de bieb in de Warande weer aangevuld met een flink aantal nieuwe
boeken.
Thrillers, romans en non fictie van na 2015 blijven altijd welkom en
kunnen afgegeven worden in de Warande gedurende openingsuren.
Richtingaanwijzer “Spaanse Toren”: ons verzoek om
bij de ingang van het Steense bos aan de Heerstraat een richtingaanwijzertje te
plaatsen naar de “Spaanse Toren”, ligt nog steeds bij de Gemeente.
Het zou voor veel (nieuwe) wandelaars handig zijn, dan hoeven ze niet meer aan
te bellen bij woningen aan het einde van de Heerstraat.
Bij de dorpsraad een regelmatig terugkerende vraag van inwoners daar.
28
november:
Nieuwe leden voor de dorpsraad:
onze wervingsactie voor nieuwe
leden heeft een aantal potentiële kandidaten opgeleverd.
Met enkele van hen hebben wij inmiddels kennis gemaakt en is besproken
hoe zij ingezet kunnen worden. Voor secretarieel werk is José Ivens uit de
Wilhelminastraat erbij gekomen. Zij heeft inmiddels een eerste reguliere
vergadering bijgewoond. Philip Ivens heeft aangegeven zijn medewerking te willen
geven aan niet-structurele evenementen.
Paul Mangnus heeft inmiddels met dorpsgenoten een werkgroepje gevormd onder de
naam “Cultureel Erfgoed Sint Jansteen”.
Zoals de naam al zegt zullen zij zich bezig gaan houden met het inventariseren
van cultureel erfgoed in St. Jansteen/Absdale/Kapellebrug met als doel dit
cultureel erfgoed te behouden voor onze streek. Zij worden geen lid van de
dorpsraad, zullen inhoudelijk autonomie behouden, maar bijvoorbeeld één keer per
kwartaal, verslag doen aan de dorpsraad.
Verder heeft ook Paul van der Velde zich aangemeld als nieuw lid van de
dorpsraad en is tevens lid van eerdergenoemde werkgroep “Cultureel Erfgoed Sint
Jansteen” samen met Herman de Rechter, Paul Cornelis en Paul Mangnus
Ook vormen Paul Mangnus en (tijdelijk) Danny Nachtegael, momenteel een
werkgroepje “Gebiedsontwikkeling Schommeling” .Dit initiatief is ontstaan na de
jaarvergadering van vorig jaar, waar Alex Wieland, beheerder bij het Zeeuwse
Landschap, aangaf dat de Provincie Zeeland de mogelijkheid biedt om meer
bebossing te creëren.
Het zou hier gaan om de ruimte tussen de drie bosgebieden: het Clingse
bos, het Steense bos en de Wildelanden. Dit zou gerealiseerd kunnen worden in de
vorm van een coulisselandschap op dekzandruggen, waarbij er meer bebossing
ontstaat tussen de bebouwing van St. Jansteen en Kapellebrug, met behoud van de
huidige bedrijvigheid en kleinschalige landschappelijke elementen.
Wij hopen dat dit groepje op korte termijn uitbreiding krijgt. Voor aanmelding
of meer informatie mail ons:
drstjansteen@zeelandnet.nl
Mochten er nog jongere dorpsgenoten zijn die zich willen aanmelden, dan ook
graag via bovengenoemd mailadres. Nieuwe ideeën voor de toekomst zijn altijd
welkom.
Evaluatie jaarvergadering 2023:
tijdens de evaluatie stellen
wij ons de vraag: “Wat ging goed, wat kan beter”?
We doen dit op de punten als: accommodatie (inrichting zaal, geluid,
licht, projectie e.d.), aantal bezoekers, presentaties, vragen vanuit de zaal,
nazit in de foyer en verslaglegging achteraf. Op grond van verbeterpunten wordt
dan ons draaiboek aangepast voor volgend jaar. We doen dit alleen voor onszelf,
maar mocht u als bezoeker suggesties hebben om dingen anders/beter te doen, dan
staan wij altijd open om hierover met u van gedachten te wisselen. U kunt dan
contact met ons opnemen via het bekende mailadres.
Kerststal en feestverlichting: zodra de Sint vertrokken is, zullen
leden van de dorpsraad er weer voor zorgen dat het centrum van het dorp in
kerstsfeer gebracht wordt.
Opbrengst Rabo Club Support:
iedereen bedankt die op ons gestemd
heeft en ervoor gezorgd heeft dat wij een mooie opbrengst hadden van € 219,04,
die ten goede komt aan de leefbaarheid.
Verkeersremmers Roskamstraat (tussen De Verrekijker en Gentsevaart):
omdat bewoners al lange tijd te hoge snelheden ervaren staan hier sinds enkele
weken (tijdelijke) verkeersremmers tussen huisnummers 32 en 35. De bewoners zijn
hierover van tevoren ingelicht. Als de
meerderheid van de bewoners akkoord is met dit plan, zullen waarschijnlijk nog
eind dit jaar de definitieve plannen uitgevoerd worden. Tegen de plannen om deze
remmers ook tussen huisnummers 25 en 18 te plaatsen is blijkbaar bezwaar
aangetekend.
Voor de dorpsraad was de tijd tussen ontvangst van de brief
NOTULEN
OPENBARE JAARVERGADERING D.D. 31 OKTOBER 2023
Aanwezig: Wethouder Luc Mangnus, wethouder Denis Steijaert en
Chris Stuart, coördinator wijk- en dorpsraden Gemeente Hulst.
De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur en
heet iedereen van harte welkom. Er zijn 100 kopjes koffie/thee geschonken bij
binnenkomst, dus we kunnen dik tevreden zijn met de opkomst. Het College heeft 2
wethouders afgevaardigd, Luc Mangnus en Denis Steijaert. Ook Chris Stuart is
aanwezig. Chris is de nieuwe
coördinator wijk- en dorpsraden en beleidsmedewerker Samenleving (opvolger
van Samira). Later op de avond zullen zij zich voorstellen en iets over
zichzelf vertellen.
2.
NOTULEN JAARVERGADERING 2022
Secretaris Hermine Lernout
kijkt terug op de notulen van de vorige jaarvergadering en geeft aan dat de
openstaande vragen grotendeels door de Gemeente nog beantwoord zijn en voor
iedereen te vinden zijn op onze website bij “Verslag van Vergadering
2022-2023, jaarvergadering 8 november 2022”.
Wat nog open staat zijn de punten: verlichting op ‘de Rat’ en de wens om een
drinkwatertappunt in het Steense bos. Wethouder Luc Mangnus geeft aan dat, wat
de verlichting op de rat betreft, bekeken wordt wat de mogelijkheden zijn. De
rat is in het verleden nogal vandalismegevoelig gebleken. Zodra een haalbare
mogelijkheid voor verlichting gevonden is, wordt dit teruggekoppeld aan de
dorpsraad.
Wat betreft het drinkwatertappunt: dit was eerst in de ijskast gezet vanwege te
hoge kosten, maar nu de Gemeente Hulst zich wil profileren als fietsgemeente
wordt er toch weer gekeken of aan de wens van de vele fietsers, wandelaars en
sporters tegemoet kan worden gekomen.
3.
PRESENTATIE ‘SAMEN RECHT VINDEN’
Samen Recht Vinden (SRV) helpt inwoners van Zeeland
die juridische problemen hebben met Zeeuwse instanties. Het is ontstaan doordat
veel instanties vertrokken zijn uit Zeeland.
SRV doet dit gratis en onpartijdig. Doel is: het bemiddelen bij
conflicten ter voorkoming van juridische procedures.
De stichting wordt gesubsidieerd door de Provincie Zeeland en de Zeeuwse
Gemeenten.
Ze zijn gestart als pilot in Zeeuws Vlaanderen en houden spreekuur in Den
Dullaert
om de andere week op
maandag tussen
10.00 en 12.00 uur. Er hoeft geen afspraak gemaakt te worden, men
kan zo binnenlopen.
Stichting SRV is ontstaan vanuit overbelaste rechters (het duurt gemiddeld 1
jaar voor iemand naar je luistert). SRV is geen rechtbank en ook geen advocaat.
Er is geen tegenpartij, wel een andere partij. Conflicten worden opgelost door
dialoog. Het is geen kwestie van winnen of verliezen, maar van wederzijds begrip
en een oplossing waarmee alle partijen verder kunnen. Dit gebeurt in 3 fases:
fase 1 probleemanalyse, fase 2 contact zoeken met andere partijen, fase 3
oplossing vinden.
SRV werkt samen met de Zeeuwse Regelrechter.
Als beide partijen het goed vinden kan het geschil aan de Zeeuwse regelrechter
worden voorgelegd. Komt U er onderling uit, dan legt de regelrechter de
afspraken over de gevonden oplossing officieel vast.
Komt u er niet met elkaar uit? Dan hakt de regelrechter alsnog de knoop door en
komt er een uitspraak. Het blijft dus wel een rechtszaak. Meer informatie is te
vinden op de website samen recht vinden.
Contact opnemen kan via 06-34208414 of Email naar
info@samenrechtvinden.nl
Vragen hierover vanuit de zaal:
·
Kun je over zo’n uitspraak van de regelrechter in beroep
gaan?
·
Hoe gaan jullie met de dossiers om?
·
Wie betaalt jullie salaris?
Antwoord: de gidsen (mensen
die het eerste gesprek voeren) zijn vrijwilligers, de casemanager (meestal
jurist) wordt betaald uit subsidies van Gemeente en Provincie.
·
Kun je nu je rechtsbijstandverzekering opzeggen?
Antwoord: nee, want SRV geeft
geen juridisch advies, zoekt enkel naar een oplossing.
·
Hoe lang blijft de pilot nog bestaan en kan SRV daarna
nog verder?
4. AANDACHTSPUNTEN UIT ONS EIGEN
DORP.
Danny toont in een korte PP presentatie foto’s van de
diverse sloop- en nieuwbouw activiteiten, die momenteel in St. Jansteen plaats
vinden o.a. Geslechtendijk, Rijcksplein, Henri Dunantstraat. Ook de stand van
zaken bij Fort Ravot en de kleurrijke graffiti kunst op beide muren in het
tunneltje.
Hierover zijn geen vragen vanuit de zaal.
5. VRAGENRONDE OVER ACTUELE ONDERWERPEN IN DE 3 KERNEN.
Vooraleer de wethouders vragen beantwoorden, stellen
zij zich eerst voor aan het publiek
en leggen in het kort uit wat hun takenpakket is binnen de Gemeente. Op
pagina 33 in de Gemeentegids kun je lezen welke taken dat zijn.
Vragen vanuit de zaal.
1.
Veel zorgen over de komst van 2 grote
distributiecentra. Niemand weet waar die ineens vandaan komen, er is weinig
communicatie geweest. Wordt hier een groengordel voorzien, hoe wordt de
verkeershinder aangepakt, waar worden de verwachte 3000 medewerkers gehuisvest
waarvan een deel niet in de directe omgeving zal wonen en welke bedrijven komen
in deze twee gebouwen?
Ook wordt gevraagd waarom de Gemeente hieromtrent niet meer antwoorden stuurt
aan de dorpsraad. Voor de inwoners is het niet gemakkelijk om aan informatie te
komen.
De ontwikkelaar informeert de pers pas als dat definitief bekend is.
Ook dan pas zal duidelijk worden waar de mensen die er gaan werken nu
woonachtig zijn. Er zijn regels voor welk soort bedrijven hier wel en niet
toegelaten worden.
Er is ook een groengordel voorzien. Het verkeer (24 uur per dag/nacht) wordt
afgewikkeld via de Langeweg/Axel richting Nederland en via de N290 (Gentsevaart,
Kapellebrug) voor België.
Er komt
geen ontsluiting via de Polderstraat.
Kapellebrug zal nog veel drukker worden. Daarom houdt de Gemeente de druk erop
bij de Provincie, dat de reconstructie van de N290 zo snel mogelijk aangepakt
zal worden, en niet, zoals in de krant stond, nog langer uitgesteld gaat worden.
Bij deze reconstructie wordt ook het verkeersprobleem bij Supermarkt PLUS
opgelost.
De Gemeente erkent de problematiek die ontstaan is door de komst van deze 2
grote distributiecentra en houdt goed in de gaten wat de gevolgen zullen zijn.
Wethouder Steijaert erkent dat er misschien te weinig gecommuniceerd is met de
bevolking en belooft binnenkort meer tekst en uitleg te geven. Specifieke vragen
en zorgen kunnen doorgegeven worden aan wethouder DePauw.
2.
Absdale. Is het mogelijk om meer bomen aan te planten
langs de Absdaalseweg/Tolweg tussen Intratuin en Absdale (Provinciale weg)? Nu
is dit vergelijkbaar met een landingsbaan voor vliegtuigen. Eenzelfde aanplant
van bomen en heggen zoals bij de N290 (Zaamslag-Terneuzen) zou veel fraaier en
overzichtelijker worden.
Antwoord wethouder Steijaert: de wegbeheerder is in dit geval niet de Gemeente
Hulst maar de Provincie. De dorpsraad kan ingeschakeld worden om dit probleem
bij de provincie aan te kaarten. Inmiddels is het complete dossier vanaf 2018 in
handen van de dorpsraad. Dat zal eerst bekeken worden.
3.
Kruising Burgemeester
IJsebaertstraat/Wilhelminastraat/Badhuisweg T-splitsing.
Hier is een gevaarlijke
situatie ontstaan, omdat de auto’s geparkeerd staan van op de verkeersdrempel de
Burgemeester IJsebaertstraat in. Daardoor hebben de uitkomende auto’s geen
uitwijkmogelijkheid meer wanneer er een auto van de Wilhelminastraat de Burg.
IJsebaertstraat inkomt. De vragensteller stelt voor een gele band te trekken op
de stoeprand tot over de verkeersdrempel, zodat een uitwijkmogelijkheid
gecreëerd wordt.
4.
Zou het mogelijk zijn om van de Badhuisweg een 15 km
zone te maken of anders een digitaal 30 km bord te plaatsen en dit te bevestigen
bij het indraaien van de Badhuisweg aan de Wilhelminastraat, zodat bestuurders
er tenminste op geattendeerd worden dat ze op hun snelheid moeten letten? In de
Badhuisweg wordt regelmatig te hard gereden en dit is nu de scholen weer
begonnen zijn best gevaarlijk. Er zijn kinderen die met de fiets uit de Pastoor
Mertensstraat de weg oversteken en via de Badhuisweg naar de basisschool gaan.
Zelfde geldt wanneer men langs die weg naar de voetbalvelden gaat. Er is angst
dat het vandaag of morgen een keer misgaat.
5.
Verkrotting leegstaande panden Vermandel inboedel
(textielfabriek, woningen, 19e -eeuwse broodbakkerij). Al meer dan 20
jaar staan deze 5 panden aan de Brouwerijstraat leeg. Kan de Gemeente hier iets
aan doen?
Antwoord wethouder Mangnus: Al
deze panden zitten in een erfenis, waar de erfgenamen het kennelijk samen niet
over eens worden of niet alle erfgenamen zijn te vinden. Dit is particulier
bezit, de Gemeente kan hier niks mee. (Is ook bij eerdere jaarvergaderingen al
dikwijls aangekaart). Klein lichtpuntje in deze kwestie is misschien dat de
eigenaar nu een nieuwe bewindvoerder heeft, maar het blijft een slepende zaak.
Een projectontwikkelaar uit de buurt is nu gevraagd hier eens naar te kijken wat
de mogelijkheden zijn. Ook het oude leegstaande Gemeentehuis wordt hierbij
meegenomen.
6.
Zelfde inwoner wijst nog op de kunstwerken in de
openbare ruimte van St. Jansteen (lijstje bij de dorpsraad) en de vraag of daar
meer aandacht aan besteed kan worden, bijv. op een lijst van monumenten of
cultureel erfgoed plaatsen.
7.
Kan de gemeente vergroening stimuleren bij de inwoners,
bijvoorbeeld actie “Tegeltje Wip”? Goed voor natuur en milieu en betere
waterhuishouding, minder wateroverlast.
8.
Kan de gemeente zorgen dat ook hier plastic haken aan de
lantaarnpalen hangen, om de zakken plastic afval aan te hangen, dat zie je veel
in Brabantse dorpen, en blijkbaar ook in de Molenstraat in Clinge.
Antwoord: Deze haken kunnen
blijkbaar opgehaald worden bij een ZRD ophaalpunt.
9.
Kunnen de trottoirs breder gemaakt worden? Op sommige
plekken zijn wel 2 rijen tegels overgroeid o.a. in de Brouwerijstraat?
10.
Komend (per fiets) over de Wilhelminastraat richting de
sportvelden, moet je van rechts naar links oversteken en 50m verderop weer terug
naar rechts om bij de voetbal- en tennisvelden, schieting en muziekvereniging te
komen. Dat is niet verkeersveilig. Is er een mogelijkheid om het fietspad door
te trekken, zodat je bij Boehlé gewoon rechts kunt blijven rijden?
11.
PFAS: Komt hier ook een bevolkingsonderzoek?
12.
Wat gaat er gebeuren met het voormalige kantoor van
Neckermann? (Is nu eigendom van St. Paul en wordt door hen ook
gedeeltelijk gebruikt)
Antwoord wethouder Steijaert:
zal dit navragen en terugkoppelen aan de Dorpsraad.
Ondertussen is ook de wijkagent William van der Bilt aangeschoven. Hij vervangt
de wijkagent voor de grensdorpen Marvin Boogaard, die met vakantie is. William
stelt zich voor en vertelt dat hij de wijkagent is, speciaal voor de jeugd. Ook
de onlangs aangestelde jongerenwerker, Carlyn van de Vijver, is aanwezig. Zij is
in dienst van Hulst voor Elkaar.
Vragen aan de wijkagent:
13.
Krijgt de politie de cijfers van de matrixborden?
14.
Als je de politie nodig hebt (niet via 112) krijg je
altijd een meldkamer, vaak in Brabant, kan zelfs wel Limburg of Groningen zijn.
Dat is moeilijk communiceren. Mensen haken dan wel gauw af.
De voorzitter bedankt William voor zijn komst en
bijdrage aan deze avond.
Chris Stuart, beleidsadviseur en coördinator wijk- en
dorpsraden, en sinds deze zomer de opvolger van Samira, stelt zich voor. Naast
de dagelijkse werkzaamheden wil hij zich vooral gaan inzetten voor
Burgerparticipatie, de bewoners meer betrekken bij gemeentelijke plannen, zodat
zij meer invloed krijgen bij het nemen van belangrijke besluiten. Ook de nieuwe
Omgevingswet gaat van kracht per 1 januari 2024. Gemeenten, provincies en
waterschappen krijgen daarom meer ruimte om de eigen ambities in de leefomgeving
te realiseren.
Voor wat betreft St. Jansteen wil Chris samen met de dorpsraad nog de
mogelijkheid bekijken om in natuurspeelbos ‘Fort Ravot’ ook iets te creëren voor
de wat oudere jeugd. Naast de reeds bestaande fietscrossbaan, denkt hij aan een
soort van “overdekte hangplek” voor jongeren, bijvoorbeeld in de vorm van een
opengesneden zeecontainer, die de jongeren zelf kunnen inrichten en waar naar
hartenlust met graffiti gespoten kan worden. Eerst zal onderzocht worden wat de
jeugd zelf wil.
Tenslotte wijst wethouder Luc Mangnus er op dat burgerparticipatie niet is: U
(de inwoner) zegt en wij (de Gemeente) doen het. De inwoners moeten
er
samen voor zorgen dat hun dorp zo
aantrekkelijk mogelijk blijft. Dat kan o.a. door lid te worden van de dorpsraad,
of zich aan te melden om deel te nemen aan een werkgroepje over een bepaald
onderwerp. Hier kan men zijn/haar ideeën/initiatieven kenbaar maken en samen met
de dorpsraad en de Gemeente kan bekeken worden of een plan al dan niet
gerealiseerd kan worden. Het is hoopvol dat een aantal inwoners zich inmiddels
heeft aangemeld.
Omdat er verder geen vragen
meer zijn, sluit de voorzitter de vergadering en dankt alle aanwezigen voor hun
komst en inbreng. Wethouder Steijaert trakteert nog op een consumptie aan de bar, waar
nog even nagepraat kan worden.