DR

Vergaderingen 2023/2024:

In de vergadering heeft de dorpsraad over de volgende onderwerpen gesproken:

10 september 2024:

Pinautomaat Hoofdstraat: Naar aanleiding van een vraag naar het (veel) in storing zijn van de pinautomaat in de Hoofdstraat op Sint Jansteen is contact geweest met de servicedesk. Hieruit blijkt dat deze pinautomaat goed presteert en weinig in storing is. De storing rond de jaarmarkt duurde lang omdat er onderdelen in bestelling waren.

Het fietstunneltje:
wordt voorzien van een nieuw wegdek. De werkzaamheden zijn hiervoor gestart danwel afgerond.

Laadpalen: er worden een tweetal laadpalen voor elektrische auto’s gerealiseerd op het Baronieplein.

Overhangend groen: Een vraag over veel overhangend groen waardoor lopen op de trottoirs bemoeilijkt wordt - in dit geval de Heerstraat- maar het is in meerdere straten in Sint Jansteen geconstateerd, wordt meegenomen naar een overleg met de gemeente.

Bewegwijzering Uitkijkpunt Niemandsland (Spaanse Toren): dit is een terugkerend onderwerp op de vergadering. Inmiddels zijn meerdere partijen hierin betrokken en is het idee om een gezamenlijk informatiebord te realiseren. Hoe een en ander eruit gaat zien is nog niet bekend.

Verlichting op De Rat: De vraag om verlichting bij de rat op het talud staat nog steeds open. We hebben hierover nog steeds geen duidelijkheid van de gemeente wat het probleem is en heeft onze aandacht.

Minibieb: er zijn weer bijna 100 nieuwe boeken binnengekomen voor de minibieb die inmiddels gestempeld en gestickerd zijn door een enthousiaste groep vrijwilligers. Dank voor deze boeken, de lezers gaan hier heel blij mee zijn!

Sint Jansteen 800 jaar:
in 2026 bestaat Sint Jansteen 800 jaar. Dit heeft natuurlijk onze aandacht en we hebben hier een eerste keer vrijblijvend over gesproken in de vergadering. Er is nog niets concreets maar het blijft een vast agendapunt in elke komende dorpsraadsvergadering tot in 2026! Heeft u ideeën of wilt u iets betekenen voor dit jubileum: meld het ons via mail.

Openbaar Vervoer 2025: Een bijeenkomst over de nieuwe opzet van het openbaar vervoer in Zeeland, en voor ons: “hoe gaat dit in Zeeuws-Vlaanderen?” – heeft plaatsgevonden op het gemeentehuis. We hebben een vertegenwoordiging van de projectgroep uitgenodigd voor de jaarvergadering op 19 november 2024 om hierover een presentatie te geven en vragen te beantwoorden. Noteer vast in uw agenda: 19 november jaarvergadering!

Sociaal Café: Een bijeenkomst in de Warande over het in de toekomst organiseren van een sociaal netwerk om de zelfredzaamheid van ouderen te behouden en bevorderen gaat verder onder de naam Sociaal Café en zal in het najaar wederom georganiseerd worden om betrokkenen te informeren.

Contactpersoon: Chris Stuart, onze contactpersoon, is niet meer werkzaam bij de gemeente Hulst. Op dit moment is nog niet bekend wie of hoe de opvolging wordt ingevuld – dit heeft onze aandacht. In oktober hebben we overleg met de gemeente Hulst in voorbereiding op de jaarvergadering en zullen we de lopende actie- en aandachtspunten meenemen en bespreken.

Samenwerkende wijk- en dorpsraden: als dorpsraad maken we ook onderdeel uit van de Samenwerkende Wijk- en Dorpsraden binnen de gemeente Hulst. (SWDRH) In de laatste vergadering heeft de Adviesraad Sociaal Domein uitgelegd wat zij doen binnen de gemeente. In 2025 zullen wij ASD binnen de dorpsraad uitnodigen om te zien wat zij voor ons specifiek kunnen betekenen.

Bereikbaarheid: bij de dorpsraad is de vraag binnengekomen om een mobiel telefoonnummer beschikbaar te stellen voor de bereikbaarheid van de dorpsraad.
Op dit moment zijn we alleen bereikbaar via de mail. Mails worden zo mogelijk binnen een dag beantwoord.
Een mobiel nummer wordt nog niet toegevoegd aan de bereikbaarheid.

Mutaties: we hebben een nieuw lid in de dorpsraad verwelkomd in de laatste vergadering van september: Erica de Kooning. Zij zal de eerste vergaderingen bijwonen en begin volgend jaar zullen we de portefeuilleverdeling herzien onder alle dorpsraadsleden.

Nieuwe leden: we zijn nog steeds op zoek naar nieuwe leden die zich willen inzetten voor Openbare Ruimte, Openbaar Vervoer, Verkeersveiligheid, Openbare Veiligheid, en Openbaar Groen. Wilt U een steentje bijdragen aan de leefbaarheid van Sint Jansteen/Absdale/Kapellebrug, neem dan contact met ons op via het bekende mailadres.

 

7 mei 2024:

Mededeling: Eric Mortier heeft na vijf jaar zijn taken voor de dorpsraad neergelegd. Tot zijn werkzaamheden behoorden o.a. klachten bekijken over openbaar groen, openbare veiligheid en vandalisme en wegconstructies zoals project N290 Kapellebrug. Ook heeft hij gezorgd voor twee duurzame kerstbomen en een opknapbeurt voor de kerststal.
Titus Huijskamp is vijftien jaar actief geweest in de Dorpsraad. Tot zijn takenpakker behoorden openbaar vervoer, openbare ruimte en verkeerveiligheid.
Zowel Eric als Titus hielpen al die jaren mee bij het organiseren van de jaarvergadering en het aanbrengen van de feestverlichting en opbouwen en afbreken van de kerststal bij de kerk. Beiden zijn bedankt voor hun inzet en zullen een kleine attentie ontvangen als blijk van waardering.
Hermine Lernout-Marcelis heeft na twaalf jaar het secretariaat overgedragen aan José Ivens-de Haan. Sinds een paar maanden verzorgt José de notulen, het verslagje voor de website, de nieuwsbrief en alle verdere secretariële werkzaamheden. Zij is bereikbaar via het gebruikelijke mailadres:
drstjansteen@zeelandnet.nl.
Hermine blijft nog wel lid van de dorpsraad en beschikbaar voor diverse voorkomende werkzaamheden. Ook blijft zij verantwoordelijk voor de bibliotheek in de Warande.

Wij zijn dus dringend op zoek naar nieuwe leden die zich willen inzetten voor Openbare Ruimte, Openbaar Vervoer, Verkeersveiligheid, Openbare Veiligheid, en Openbaar  Groen. Wilt U een steentje bijdragen aan de leefbaarheid van Sint Jansteen/Absdale/Kapellebrug, neem dan contact met ons op via bovenstaand mailadres.

Openbare ruimte: In de Eikenlaan is ledverlichting aangebracht. In Aïda en in de Wilhelminastraat zijn nieuwe (smallere) bomen aangeplant en in de Oude Galgenstraat is/wordt gesnoeid en indien nodig opnieuw aangeplant.

TourinUlst: Een aantal leden van de dorpsraad hebben de bijeenkomst van TourInUlst (participatieplatform) op 16 april bijgewoond. De inbreng door alle aanwezigen wordt verzameld en samengebracht met alle andere bijeenkomsten in de andere kernen en in Hulst tot een einddocument wat in een later stadium wordt gepresenteerd. De aanwezigen vonden het een kwalitatief goede bijeenkomst met een grote en diverse inbreng.
U kunt zich nog steeds registreren op het platform en meepraten met de aangeboden onderwerpen:
doemee.inulst

Wonen: We zijn als dorpsraad aanwezig geweest bij het aanbieden van het eindrapport WoonKwaliteitOnderzoek Henri Dunantstraat aan Stichting Woongoed op 15 mei in De Warande. Bij deze bijeenkomst waren ook de inwoners van de Henri Dunantstraat aanwezig en is er gesproken over de inhoud van het rapport.

De volgende vergadering is gepland op dinsdagavond 25 juni 2024 om 19.30 uur
Dit is de laatste vergadering voor de zomerstop – tijdens de zomerperiode blijven wij bereikbaar op het algemene emailadres!
Hebt u iets te vragen of te melden, dan bent u welkom tijdens de inloop van 19.30-20.00 uur. Graag vooraf een email sturen aan drstjansteen@zeelandnet.nl

Jaarvergadering: De jaarvergadering gaat plaatsvinden in oktober/november – de definitieve datum volgt zo spoedig mogelijk.

 

2 april 2024:

Pastoor Mertensstraat – Rijksplein grondniveau: Er is aandacht gevraagd voor het verschil in grondniveau tussen de tuinen van de Pastoor Mertensstraat gelegen achter het Rijksplein (voormalige locatie basisschool Inghelosenberghe). De bewoners van de Pastoor Mertensstraat vrezen voor wateroverlast bij regenval omdat zij lager gelegen zijn dan de kavels aan het Rijksplein. In het verleden was er drainage maar dat is verwijderd bij de sloop van de school.
De dorpsraad (portefeuille Openbare Ruimte) neemt dit mee en uitkomsten worden teruggekoppeld aan de vragensteller.

Verkeersremmende maatregelen
Roskamstraat: In november dit jaar wordt dit project geëvalueerd, als Dorpsraad zullen wij hierin worden betrokken.
Inmiddels is er bebording geplaatst voor omleiding vanwege de aanpak van de N290. Sinds 2 april is hiervoor het tweede gedeelte van de Roskamstraat voor doorgaand verkeer afgesloten. Ook hier houden we de vinger aan de pols, zeker als het gaat om het ontstaan van sluiproutes. Houdt u ons op de hoogte als u hiervan overlast ervaart?

Inwoners in de Hoofdstraat
hebben aangegeven dat er overlast wordt ervaren door pinnende mensen die hun motor laten draaien tijdens het pinnen. Vanuit Geldmaat kan hierin geen actie worden ondernomen – we hebben de vraag neergelegd bij de gemeente.
Er wordt overlast ervaren door jongeren in de omgeving van Tragel – Heerlijkheid op zaterdagavonden. We hebben dit gemeld bij de wijkagent.

DNWG heeft een informatiebrief aan de inwoners rondom de Gentsevaart verstuurd over de fasering en plan van aanpak. Informatie over de aanpak rondom de N290 is te verkrijgen bij de informatiekeet Gentsevaart 28 en de BouwApp.

Diverse openstaande vragen bij de Gemeente: bij de bossen op Sint Jansteen, de verlichting bij de Rat en een informatiebord voor de Spaanse Toren hebben nog steeds onze aandacht, maar er zijn nog geen besluiten genomen. Vanuit de jaarvergadering in oktober 2023 zijn nog wat vragen open blijven staan:
De verkeersvraag: fietsers binnen 50m twee keer oversteken in de Wilhelminastraat richting de tennis/schutters/voetbal, Deze is in behandeling bij de gemeente.
Invulling Fort Ravot: dit moet opnieuw worden opgepakt als het gaat om behoefte, invulling en budget.

Bredabus-Roosendaalbus: naar aanleiding van een bericht van Omroep Zeeland is onze bezorgdheid over het verdwijnen van deze openbaarvervoersverbinding neergelegd bij onze contactpersoon van de Gemeente Hulst en zijn de standpunten uit het verleden: studerende jongeren, terugkeer jongeren, behouden van jongeren voor de streek, nogmaals aangegeven. We houden hierover de vinger aan de pols.

Zaaknummer Gemeente Hulst: bij klachten, bezwaren etcetera: Als je één of meerdere berichten richting gemeente Hulst stuurt, krijg je enkel een zaaknummer terug zonder vermelding van onderwerp. De mail terug vanuit de Gemeente Hulst wordt dan ook als zeer onpersoonlijk en niet klantvriendelijk ervaren.
Dit wordt meegenomen naar de gemeente Hulst.

Distributiecentra: Over de invulling van de distributiecentra is nog geen duidelijkheid. Wel is in de onlangs gehouden Raadscommissie Ruimte hierover uitvoerig gesproken en heeft o.a. De Stem/ PZC/AD hier inmiddels een artikel aan gewijd. We hebben onze zorg uitgesproken over de consequenties voor de verkeersdichtheid bij de activering van deze centra voor de nabije en ruimere omgeving – wordt vervolgd!

Bijeenkomst cybercriminaliteit: vanuit de Dorpsraad zijn we ook aanwezig geweest. Het was een positieve bijeenkomst met een goede opkomst. Vanuit de Gemeente Hulst is hierover al via sociale media berichtgeving geweest.

TourinUlst: Als Dorpsraad zijn we ook vertegenwoordigd op 16 april bij de bijeenkomst van TourinUlst in De Warande, aanvang 19.30 uur. U kunt zich nog registreren op het platform en aanmelden voor de bijeenkomst. Adres van het platform: doemee in ulst

Nieuwe leden gezocht: In de afgelopen vergaderingen hebben twee leden te kennen gegeven te stoppen met hun activiteiten bij de Dorpsraad.
We zijn daarom op zoek naar u!
Heeft u enige affiniteit met of interesse in Openbaar Vervoer, Openbare Ruimte, Verkeersveiligheid, Openbaar Groen, Veiligheid?
Stuur dan een mailtje naar
drstjansteen@zeelandnet.nl Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met U op!

26 februari 2024

Openbare laadpalen: er ligt een voorgenomen besluit om een laadpaal voor twee elektrische voertuigen te plaatsen op het Martje van Wardje op de hoek van de Hoofdstraat/Wilhelminastraat (t.h.v. het zitbankje) Wij hebben dit besproken in onze vergadering en waren unaniem van mening dat dit geen geschikte plek is omdat hier op meerdere momenten in het jaar evenementen plaatsvinden (jaarmarkt, kermis, wielerkoers) en er dan geen mogelijkheid is hiervan gebruik te maken. Daarnaast is het Martje een drukke parkeerplaats, die veelal vol staat en met het inrichten van een dergelijke mogelijkheid vervallen er twee parkeerplaatsen. Als alternatief wordt voorgesteld de Geslechtendijk nabij de “Kloosterhof” of aan de weg bij het huidige of nieuwe appartementenblok, of aan het Baronieplein. Dit hebben wij kenbaar gemaakt in een brief aan het College van B&W en tevens gevraagd of, ongeacht de locatie, er ook met de bebording rekening kan worden gehouden met de mogelijkheid om er ook niet-elektrische voertuigen te laten parkeren als de plek niet gebruikt wordt.

Accommodatiebeleid: op 31 januari hebben de voorzitter en secretaris de bijeenkomst bezocht. Veel verenigingen/gebruikers van de accommodaties op Sint Jansteen waren aanwezig. Zij weten elkaar wel te vinden als dat nodig is, maar er wordt nog weinig samengewerkt op een vaste basis. Wel een gezamenlijke AED bij de sportaccommodaties en gezamenlijke parking. Er zou nog gedacht kunnen worden aan gezamenlijk sproeien van de velden en banen en gezamenlijke verlichting. Er is momenteel geen behoefte aan samenwerking op het bestuurlijke vlak, ondanks dat het moeilijk is om nieuwe bestuursleden te vinden. De verenigingen verschillen teveel om gezamenlijk te besturen. Het is ook belangrijk om de eigen identiteit van de vereniging te behouden. Omdat er een tekort is aan velden en banen (voetbal en tennis/padel), moet gekeken worden of dat kan op de huidige locatie, en/of een gezamenlijke locatie in de toekomst mogelijk is.
De Gemeente zal een haalbaarheidsonderzoek uitzetten. Vooralsnog is samenvoeging niet aan de orde.

Doe mee inUlst: wij vinden het online participatieplatform niet erg gebruiksvriendelijk, zeker niet voor mensen met weinig internetervaring. Toch kan iedereen meedoen tijdens een eerste bijeenkomst in de Warande op dinsdag 16 april. Aanvang 19.30 uur. Aanmelden uiterlijk 1 week op voorhand op doemeeinulst.nl of via info@gemeentehulst.nl – onder vermelding van ‘Tour inUlst’

Lichtkoepels tunneltje Steensedijk: de nieuwe verlichting zou voldoende moeten zijn om in het tunneltje genoeg zicht te hebben. Wij zijn van mening dat overdag midden in de tunnel nog een donker gat is, wat zou kunnen verbeteren als de versleten lichtkoepels zouden worden vervangen. Schoonmaken helpt in dit geval niet meer, het materiaal is vergaan. We blijven hopen dat we de Gemeente hiervan kunnen overtuigen en dat het mogelijk is om geld vrij te maken voor vervanging van de koepels.

Bouwprojecten:

Gentsevaart: in de vergadering van de raadscommissie Ruimte op 5 maart j.l. is positief advies uitgebracht op het initiatief voor woningbouw op de locatie Gentsevaart 10a. Er is een verzoek ingediend voor de bouw van 10 woningen, deels huur- en deels koopwoningen. Doelgroep: starters en jonge gezinnen. De achtertuinen zijn georiënteerd naar het westen. Aan de oostzijde komen 27 parkeerplaatsen. Hiervan zijn 7 extra parkeerplaatsen voorzien om de parkeerdruk in de directe omgeving op te vangen. De ontsluiting vindt plaats door middel van 2 in- en uitritten naar de Gentsevaart.

Henri Dunantstraat: in april wordt gestart met de bouw van 6 multifunctionele woningen. Oplevering wordt verwacht medio oktober. Hoe deze woningen er uit gaan zien is de vinden op de website van Woongoed: Nieuwbouw HD straat

Waarschuwing Aziatische hoornaar: er is ons gevraagd extra de aandacht te vestigen op de ernstige schade die de Aziatische hoornaar kan aanrichten.
Zie document: Aziatische hoornaar

23 januari 2024:

Bijeenkomst accommodatiebeleid:  binnenkort organiseert de Gemeente in elke kern een bijeenkomst over het accommodatiebeleid.
Voor Sint Jansteen vindt deze bijeenkomst plaats op 31 januari a.s.
Van onze dorpsraad zullen voorzitter en secretaris hierbij aanwezig zijn. Verder is hiervoor een afvaardiging  uitgenodigd van het dorpshuisbestuur, diverse sportverenigingen en locatiemanagers van de school.
Het streven is om in de toekomst de accommodaties zo optimaal mogelijk te gebruiken door te kijken of er samenwerkingen mogelijk zijn.

Goede Doelen winkeltje: van HulstvoorElkaar kregen wij de vraag of we eens binnen het dorp rond willen kijken naar een geschikte locatie voor het “Goede Doelen winkeltje”.
Het huidige pand in de binnenstad van Hulst wordt gesloopt en er is blijkbaar nog steeds geen vervangende ruimte gevonden.
Mocht u een tip hebben, laat het ons dan weten op het bekende mailadres: drstjansteen@zeelandnet.nl.

N290 Traverse Kapellebrug: hoewel dit project 3 miljoen duurder wordt, gaat de Provincie het project niet versoberen. Ook de rotonde (met kunstwerk) blijft. De aanbesteding is gepland voor mei en hopelijk kunnen de eerste werkzaamheden in oktober beginnen. Het is de bedoeling dat het project in september 2026 helemaal is afgerond.
In de Statenvergadering van februari a.s.  valt de definitieve beslissing over het totale project.

Bibliotheek: de dames van de werkgroep hebben begin december de bieb in de Warande weer aangevuld met een flink aantal nieuwe boeken.
Thrillers, romans en non fictie van na 2015 blijven altijd welkom en kunnen afgegeven worden in de Warande gedurende openingsuren.

Richtingaanwijzer “Spaanse Toren”: ons verzoek om bij de ingang van het Steense bos aan de Heerstraat een richtingaanwijzertje te plaatsen naar de “Spaanse Toren”, ligt nog steeds bij de Gemeente.
Het zou voor veel (nieuwe) wandelaars handig zijn, dan hoeven ze niet meer aan te bellen bij woningen aan het einde van de Heerstraat.
Bij de dorpsraad een regelmatig terugkerende vraag van inwoners daar.

28 november:

Nieuwe leden voor de dorpsraad: onze wervingsactie voor nieuwe leden heeft een aantal potentiële kandidaten opgeleverd. 
Met enkele van hen hebben wij inmiddels kennis gemaakt en is besproken hoe zij ingezet kunnen worden. Voor secretarieel werk is José Ivens uit de Wilhelminastraat erbij gekomen. Zij heeft inmiddels een eerste reguliere vergadering bijgewoond. Philip Ivens heeft aangegeven zijn medewerking te willen geven aan niet-structurele evenementen.

Paul Mangnus heeft inmiddels met dorpsgenoten een werkgroepje gevormd onder de naam “Cultureel Erfgoed Sint Jansteen”. Zoals de naam al zegt zullen zij zich bezig gaan houden met het inventariseren van cultureel erfgoed in St. Jansteen/Absdale/Kapellebrug met als doel dit cultureel erfgoed te behouden voor onze streek. Zij worden geen lid van de dorpsraad, zullen inhoudelijk autonomie behouden, maar bijvoorbeeld één keer per kwartaal, verslag doen aan de dorpsraad.
Verder heeft ook Paul van der Velde zich aangemeld als nieuw lid van de dorpsraad en is tevens lid van eerdergenoemde werkgroep “Cultureel Erfgoed Sint Jansteen” samen met Herman de Rechter, Paul Cornelis en Paul Mangnus

Ook vormen Paul Mangnus en (tijdelijk) Danny Nachtegael, momenteel een werkgroepje “Gebiedsontwikkeling Schommeling” .Dit initiatief is ontstaan na de jaarvergadering van vorig jaar, waar Alex Wieland, beheerder bij het Zeeuwse Landschap, aangaf dat de Provincie Zeeland de mogelijkheid biedt om meer bebossing te creëren. 
Het zou hier gaan om de ruimte tussen de drie bosgebieden: het Clingse bos, het Steense bos en de Wildelanden. Dit zou gerealiseerd kunnen worden in de vorm van een coulisselandschap op dekzandruggen, waarbij er meer bebossing ontstaat tussen de bebouwing van St. Jansteen en Kapellebrug, met behoud van de huidige bedrijvigheid en kleinschalige landschappelijke elementen.
Wij hopen dat dit groepje op korte termijn uitbreiding krijgt. Voor aanmelding of meer informatie mail ons:
drstjansteen@zeelandnet.nl

Mochten er nog jongere dorpsgenoten zijn die zich willen aanmelden, dan ook graag via bovengenoemd mailadres. Nieuwe ideeën voor de toekomst zijn altijd welkom.

Evaluatie jaarvergadering 2023: tijdens de evaluatie stellen wij ons de vraag: “Wat ging goed, wat kan beter”?  We doen dit op de punten als: accommodatie (inrichting zaal, geluid, licht, projectie e.d.), aantal bezoekers, presentaties, vragen vanuit de zaal, nazit in de foyer en verslaglegging achteraf. Op grond van verbeterpunten wordt dan ons draaiboek aangepast voor volgend jaar. We doen dit alleen voor onszelf, maar mocht u als bezoeker suggesties hebben om dingen anders/beter te doen, dan staan wij altijd open om hierover met u van gedachten te wisselen. U kunt dan contact met ons opnemen via het bekende mailadres.

Kerststal en feestverlichting: zodra de Sint vertrokken is, zullen leden van de dorpsraad er weer voor zorgen dat het centrum van het dorp in kerstsfeer gebracht wordt.

Opbrengst Rabo Club Support: iedereen bedankt die op ons gestemd heeft en ervoor gezorgd heeft dat wij een mooie opbrengst hadden van € 219,04, die ten goede komt aan de leefbaarheid.

Verkeersremmers Roskamstraat (tussen De Verrekijker en Gentsevaart): omdat bewoners al lange tijd te hoge snelheden ervaren staan hier sinds enkele weken (tijdelijke) verkeersremmers tussen huisnummers 32 en 35. De bewoners zijn hierover van tevoren ingelicht.  Als de meerderheid van de bewoners akkoord is met dit plan, zullen waarschijnlijk nog eind dit jaar de definitieve plannen uitgevoerd worden. Tegen de plannen om deze remmers ook tussen huisnummers 25 en 18 te plaatsen is blijkbaar bezwaar aangetekend.
Voor de dorpsraad was de tijd tussen ontvangst van de brief vanuit de gemeente en de einddatum van 1 oktober veel te kort om te reageren. Jammer


NOTULEN OPENBARE JAARVERGADERING D.D. 31 OKTOBER 2023

Aanwezig: Wethouder Luc Mangnus, wethouder Denis Steijaert en Chris Stuart, coördinator wijk- en dorpsraden Gemeente Hulst.
               
 Dorpsraadleden Roland Merckx (voorzitter), Hermine Lernout (secretaris), Titus Huijskamp, Eric Mortier, Danny Nachtegael. 

 Gastsprekers: Vincent Bosch en Jozef de Roos van de stichting “Samen Recht Vinden”.

 1. OPENING.

De voorzitter opent de vergadering om 19.30 uur en heet iedereen van harte welkom. Er zijn 100 kopjes koffie/thee geschonken bij binnenkomst, dus we kunnen dik tevreden zijn met de opkomst. Het College heeft 2 wethouders afgevaardigd, Luc Mangnus en Denis Steijaert. Ook Chris Stuart is aanwezig.  Chris is de nieuwe coördinator wijk- en dorpsraden en beleidsmedewerker Samenleving (opvolger van Samira). Later op de avond zullen zij zich voorstellen en iets over zichzelf vertellen.

2. NOTULEN JAARVERGADERING 2022

Secretaris Hermine Lernout kijkt terug op de notulen van de vorige jaarvergadering en geeft aan dat de openstaande vragen grotendeels door de Gemeente nog beantwoord zijn en voor iedereen te vinden zijn op onze website bij “Verslag van Vergadering 2022-2023, jaarvergadering 8 november 2022”.

Wat nog open staat zijn de punten: verlichting op ‘de Rat’ en de wens om een drinkwatertappunt in het Steense bos. Wethouder Luc Mangnus geeft aan dat, wat de verlichting op de rat betreft, bekeken wordt wat de mogelijkheden zijn. De rat is in het verleden nogal vandalismegevoelig gebleken. Zodra een haalbare mogelijkheid voor verlichting gevonden is, wordt dit teruggekoppeld aan de dorpsraad.
Wat betreft het drinkwatertappunt: dit was eerst in de ijskast gezet vanwege te hoge kosten, maar nu de Gemeente Hulst zich wil profileren als fietsgemeente wordt er toch weer gekeken of aan de wens van de vele fietsers, wandelaars en sporters tegemoet kan worden gekomen.

3. PRESENTATIE ‘SAMEN RECHT VINDEN’

Samen Recht Vinden (SRV) helpt inwoners van Zeeland die juridische problemen hebben met Zeeuwse instanties. Het is ontstaan doordat veel instanties vertrokken zijn uit Zeeland.  SRV doet dit gratis en onpartijdig. Doel is: het bemiddelen bij conflicten ter voorkoming van juridische procedures.
De stichting wordt gesubsidieerd door de Provincie Zeeland en de Zeeuwse Gemeenten.
Ze zijn gestart als pilot in Zeeuws Vlaanderen en houden spreekuur in Den Dullaert
om de andere week op maandag tussen 10.00 en 12.00 uur. Er hoeft geen afspraak gemaakt te worden, men kan zo binnenlopen.

Stichting SRV is ontstaan vanuit overbelaste rechters (het duurt gemiddeld 1 jaar voor iemand naar je luistert). SRV is geen rechtbank en ook geen advocaat. Er is geen tegenpartij, wel een andere partij. Conflicten worden opgelost door dialoog. Het is geen kwestie van winnen of verliezen, maar van wederzijds begrip en een oplossing waarmee alle partijen verder kunnen. Dit gebeurt in 3 fases: fase 1 probleemanalyse, fase 2 contact zoeken met andere partijen, fase 3 oplossing vinden
. SRV werkt samen met de Zeeuwse Regelrechter. Als beide partijen het goed vinden kan het geschil aan de Zeeuwse regelrechter worden voorgelegd. Komt U er onderling uit, dan legt de regelrechter de afspraken over de gevonden oplossing officieel vast.
Komt u er niet met elkaar uit? Dan hakt de regelrechter alsnog de knoop door en komt er een uitspraak. Het blijft dus wel een rechtszaak. Meer informatie is te vinden op de website samen recht vinden. Contact opnemen kan via 06-34208414 of Email naar info@samenrechtvinden.nl

Vragen hierover vanuit de zaal:

·         Kun je over zo’n uitspraak van de regelrechter in beroep gaan?
Antwoord: het hoeft niet maar het kan wel. Je kunt ook het recht voorbehouden om na de uitspraak te beslissen of je wel of niet in beroep gaat.

·       Hoe gaan jullie met de dossiers om?
Antwoord: er is een dossierbeheersysteem, niet iedereen kan overal bij. Er wordt toestemming gevraagd om gegevens te delen, maar bemiddeling moet wel mogelijk blijven. Geen publiciteit, geen media.

·         Wie betaalt jullie salaris?
Antwoord: de gidsen (mensen die het eerste gesprek voeren) zijn vrijwilligers, de casemanager (meestal jurist) wordt betaald uit subsidies van Gemeente en Provincie.

·           Kun je nu je rechtsbijstandverzekering opzeggen?
Antwoord: nee, want SRV geeft geen juridisch advies, zoekt enkel naar een oplossing.

·       Hoe lang blijft de pilot nog bestaan en kan SRV daarna nog verder?
Antwoord: de huidige subsidies gaan zeker nog tot 1 januari 2025 door. Mocht dit stoppen dan zal men zeer waarschijnlijk aansluiten bij een andere club.


4.  AANDACHTSPUNTEN UIT ONS EIGEN DORP.

Danny toont in een korte PP presentatie foto’s van de diverse sloop- en nieuwbouw activiteiten, die momenteel in St. Jansteen plaats vinden o.a. Geslechtendijk, Rijcksplein, Henri Dunantstraat. Ook de stand van zaken bij Fort Ravot en de kleurrijke graffiti kunst op beide muren in het tunneltje.

Hierover zijn geen vragen vanuit de zaal.

5. VRAGENRONDE OVER ACTUELE ONDERWERPEN IN DE 3 KERNEN.

Vooraleer de wethouders vragen beantwoorden, stellen zij zich eerst voor aan het publiek      en leggen in het kort uit wat hun takenpakket is binnen de Gemeente. Op pagina 33 in de Gemeentegids kun je lezen welke taken dat zijn.

Vragen vanuit de zaal.

1.  Veel zorgen over de komst van 2 grote distributiecentra. Niemand weet waar die ineens vandaan komen, er is weinig communicatie geweest. Wordt hier een groengordel voorzien, hoe wordt de verkeershinder aangepakt, waar worden de verwachte 3000 medewerkers gehuisvest waarvan een deel niet in de directe omgeving zal wonen en welke bedrijven komen in deze twee gebouwen?
Ook wordt gevraagd waarom de Gemeente hieromtrent niet meer antwoorden stuurt aan de dorpsraad. Voor de inwoners is het niet gemakkelijk om aan informatie te komen.
Antwoord wethouder Steijaert: Dit is gecommuniceerd via BN De Stem/PZC. De grond voor beide gebouwen is door de projectontwikkelaar aangekocht van de eigenaar, niet de Gemeente Hulst. Er is nog niet bekend welk bedrijven er in beide gebouwen komen.
De ontwikkelaar informeert de pers pas als dat definitief bekend is.  Ook dan pas zal duidelijk worden waar de mensen die er gaan werken nu woonachtig zijn. Er zijn regels voor welk soort bedrijven hier wel en niet toegelaten worden.
Er is ook een groengordel voorzien. Het verkeer (24 uur per dag/nacht) wordt afgewikkeld via de Langeweg/Axel richting Nederland en via de N290 (Gentsevaart, Kapellebrug) voor België.
Er komt
geen ontsluiting via de Polderstraat. Kapellebrug zal nog veel drukker worden. Daarom houdt de Gemeente de druk erop bij de Provincie, dat de reconstructie van de N290 zo snel mogelijk aangepakt zal worden, en niet, zoals in de krant stond, nog langer uitgesteld gaat worden. Bij deze reconstructie wordt ook het verkeersprobleem bij Supermarkt PLUS opgelost.
De Gemeente erkent de problematiek die ontstaan is door de komst van deze 2 grote distributiecentra en houdt goed in de gaten wat de gevolgen zullen zijn. Wethouder Steijaert erkent dat er misschien te weinig gecommuniceerd is met de bevolking en belooft binnenkort meer tekst en uitleg te geven. Specifieke vragen en zorgen kunnen doorgegeven worden aan wethouder DePauw.

2.    Absdale. Is het mogelijk om meer bomen aan te planten langs de Absdaalseweg/Tolweg tussen Intratuin en Absdale (Provinciale weg)? Nu is dit vergelijkbaar met een landingsbaan voor vliegtuigen. Eenzelfde aanplant van bomen en heggen zoals bij de N290 (Zaamslag-Terneuzen) zou veel fraaier en overzichtelijker worden.
Antwoord wethouder Steijaert: de wegbeheerder is in dit geval niet de Gemeente Hulst maar de Provincie. De dorpsraad kan ingeschakeld worden om dit probleem bij de provincie aan te kaarten. Inmiddels is het complete dossier vanaf 2018 in handen van de dorpsraad. Dat zal eerst bekeken worden.

3.    Kruising Burgemeester IJsebaertstraat/Wilhelminastraat/Badhuisweg T-splitsing. Hier is een gevaarlijke situatie ontstaan, omdat de auto’s geparkeerd staan van op de verkeersdrempel de Burgemeester IJsebaertstraat in. Daardoor hebben de uitkomende auto’s geen uitwijkmogelijkheid meer wanneer er een auto van de Wilhelminastraat de Burg. IJsebaertstraat inkomt. De vragensteller stelt voor een gele band te trekken op de stoeprand tot over de verkeersdrempel, zodat een uitwijkmogelijkheid gecreëerd wordt.
Antwoord wethouder Steijaert: Dit lijkt een overbodige maatregel. Sowieso is het wettelijke al geregeld dat men binnen 5 meter van een kruising niet mag parkeren (is dus een uitwijkmogelijkheid). Daarnaast heeft de Burg. IJsebaertstraat op de eerste 40 meter vanaf de Wilhelminastraat ook nog eens 2 opritten, waar wettelijk ook niet geparkeerd mag worden (dit zijn dus nog 2 uitwijkmogelijkheden.

4.   
Zou het mogelijk zijn om van de Badhuisweg een 15 km zone te maken of anders een digitaal 30 km bord te plaatsen en dit te bevestigen bij het indraaien van de Badhuisweg aan de Wilhelminastraat, zodat bestuurders er tenminste op geattendeerd worden dat ze op hun snelheid moeten letten? In de Badhuisweg wordt regelmatig te hard gereden en dit is nu de scholen weer begonnen zijn best gevaarlijk. Er zijn kinderen die met de fiets uit de Pastoor Mertensstraat de weg oversteken en via de Badhuisweg naar de basisschool gaan. Zelfde geldt wanneer men langs die weg naar de voetbalvelden gaat. Er is angst dat het vandaag of morgen een keer misgaat.
Antwoord wethouder Steijaert: Digitale 30km borden hebben wij helaas niet, enkel de matrixborden die telkens een week tot anderhalve week op één locatie blijven hangen en dan naar een volgende locatie gaan. Er kan wel gezorgd worden dat een gewoon 30km bord wordt opgehangen bij de ingang van de Badhuisweg. Uit een foto uit 2019 blijkt dat dit er toen wel stond. Een bord met 15 km staat wel bij de school. Deze vraag zal nog nader besproken worden met de verkeersdeskundige.

5.    Verkrotting leegstaande panden Vermandel inboedel (textielfabriek, woningen, 19e -eeuwse broodbakkerij). Al meer dan 20 jaar staan deze 5 panden aan de Brouwerijstraat leeg. Kan de Gemeente hier iets aan doen?
Antwoord wethouder Mangnus: Al deze panden zitten in een erfenis, waar de erfgenamen het kennelijk samen niet over eens worden of niet alle erfgenamen zijn te vinden. Dit is particulier bezit, de Gemeente kan hier niks mee. (Is ook bij eerdere jaarvergaderingen al dikwijls aangekaart). Klein lichtpuntje in deze kwestie is misschien dat de eigenaar nu een nieuwe bewindvoerder heeft, maar het blijft een slepende zaak. Een projectontwikkelaar uit de buurt is nu gevraagd hier eens naar te kijken wat de mogelijkheden zijn. Ook het oude leegstaande Gemeentehuis wordt hierbij meegenomen.

6.    Zelfde inwoner wijst nog op de kunstwerken in de openbare ruimte van St. Jansteen (lijstje bij de dorpsraad) en de vraag of daar meer aandacht aan besteed kan worden, bijv. op een lijst van monumenten of cultureel erfgoed plaatsen.
Antwoord wethouder Mangnus: De lijst zal worden aangepast.  De wethouder wijst er echter op dat niet alleen het dorp, of gemeente, zorg moeten dragen voor ons cultureel erfgoed, maar ook de inwoners, De beelden zijn van ons allemaal. Hij spoort aan zelf initiatief te nemen als inwoners. De dorpsraad kan daar wellicht aan bijdragen.

7.    Kan de gemeente vergroening stimuleren bij de inwoners, bijvoorbeeld actie “Tegeltje Wip”? Goed voor natuur en milieu en betere waterhuishouding, minder wateroverlast.
Antwoord wethouder Mangnus: dit gebeurt momenteel in de Binnenstad. Suggestie voor de dorpsraad: organiseer een wedstrijd voor de mooiste groene voortuin.

8.    Kan de gemeente zorgen dat ook hier plastic haken aan de lantaarnpalen hangen, om de zakken plastic afval aan te hangen, dat zie je veel in Brabantse dorpen, en blijkbaar ook in de Molenstraat in Clinge.
Antwoord: Deze haken kunnen blijkbaar opgehaald worden bij een ZRD ophaalpunt.

9.    Kunnen de trottoirs breder gemaakt worden? Op sommige plekken zijn wel 2 rijen tegels overgroeid o.a. in de Brouwerijstraat?
Antwoord: groen komt vanuit de tuinen. De inwoners zijn verplicht te zorgen dat hun groen niet over de trottoirs groeit; trottoirs hebben een standaard breedte.

10.    Komend (per fiets) over de Wilhelminastraat richting de sportvelden, moet je van rechts naar links oversteken en 50m verderop weer terug naar rechts om bij de voetbal- en tennisvelden, schieting en muziekvereniging te komen. Dat is niet verkeersveilig. Is er een mogelijkheid om het fietspad door te trekken, zodat je bij Boehlé gewoon rechts kunt blijven rijden?
Antwoord wethouder Steijaert: dit wordt meegenomen. Zit in het takenpakket van wethouder DePauw.

11.    PFAS: Komt hier ook een bevolkingsonderzoek?
Antwoord: Er komt een onderzoek, maar niet op heel korte termijn. Het RIVM en de GGD kunnen dat momenteel niet realiseren. Er wordt wel geprobeerd de lozingen te beperken.

12.    Wat gaat er gebeuren met het voormalige kantoor van Neckermann? (Is nu eigendom van St. Paul en wordt door hen ook gedeeltelijk gebruikt)
Antwoord wethouder Steijaert: zal dit navragen en terugkoppelen aan de Dorpsraad.

Ondertussen is ook de wijkagent William van der Bilt aangeschoven. Hij vervangt de wijkagent voor de grensdorpen Marvin Boogaard, die met vakantie is. William stelt zich voor en vertelt dat hij de wijkagent is, speciaal voor de jeugd. Ook de onlangs aangestelde jongerenwerker, Carlyn van de Vijver, is aanwezig. Zij is in dienst van Hulst voor Elkaar.

Vragen aan de wijkagent:

13.    Krijgt de politie de cijfers van de matrixborden?
Antwoord van de wijkagent: Ja, die krijgen zij en er wordt ook op gecontroleerd, maar bij gebrek aan agenten gebeurt dit af en toe zo tussen de bedrijven door. Dan worden ook wel boetes uitgedeeld. Politie is vaak ook ‘onzichtbaar’ aan het werk, niet in uniform.

14.    Als je de politie nodig hebt (niet via 112) krijg je altijd een meldkamer, vaak in Brabant, kan zelfs wel Limburg of Groningen zijn. Dat is moeilijk communiceren. Mensen haken dan wel gauw af.
Antwoord: Je melding wordt altijd opgenomen en doorgegeven naar de regio waar ze vandaan komt. Er wordt altijd door de plaatselijke politie teruggebeld. De politie is echter een anonieme oproep op je telefoon en veel mensen nemen anonieme oproepen niet op. William benadrukt nog eens dat een melding doen heel belangrijk is, zeker als er meer meldingen komen over eenzelfde probleem, wordt er sneller werk van gemaakt. Wat niet gemeld wordt is niet bekend bij de politie.

De voorzitter bedankt William voor zijn komst en bijdrage aan deze avond.

Chris Stuart, beleidsadviseur en coördinator wijk- en dorpsraden, en sinds deze zomer de opvolger van Samira, stelt zich voor. Naast de dagelijkse werkzaamheden wil hij zich vooral gaan inzetten voor Burgerparticipatie, de bewoners meer betrekken bij gemeentelijke plannen, zodat zij meer invloed krijgen bij het nemen van belangrijke besluiten. Ook de nieuwe Omgevingswet gaat van kracht per 1 januari 2024. Gemeenten, provincies en waterschappen krijgen daarom meer ruimte om de eigen ambities in de leefomgeving te realiseren.
Voor wat betreft St. Jansteen wil Chris samen met de dorpsraad nog de mogelijkheid bekijken om in natuurspeelbos ‘Fort Ravot’ ook iets te creëren voor de wat oudere jeugd. Naast de reeds bestaande fietscrossbaan, denkt hij aan een soort van “overdekte hangplek” voor jongeren, bijvoorbeeld in de vorm van een opengesneden zeecontainer, die de jongeren zelf kunnen inrichten en waar naar hartenlust met graffiti gespoten kan worden. Eerst zal onderzocht worden wat de jeugd zelf wil.

Tenslotte wijst wethouder Luc Mangnus er op dat burgerparticipatie niet is: U (de inwoner) zegt en wij (de Gemeente) doen het. De inwoners moeten er
samen voor zorgen dat hun dorp zo aantrekkelijk mogelijk blijft. Dat kan o.a. door lid te worden van de dorpsraad, of zich aan te melden om deel te nemen aan een werkgroepje over een bepaald onderwerp. Hier kan men zijn/haar ideeën/initiatieven kenbaar maken en samen met de dorpsraad en de Gemeente kan bekeken worden of een plan al dan niet gerealiseerd kan worden. Het is hoopvol dat een aantal inwoners zich inmiddels heeft aangemeld.

Omdat er verder geen vragen meer zijn, sluit de voorzitter de vergadering en dankt alle aanwezigen voor hun komst en inbreng. Wethouder Steijaert trakteert nog op een consumptie aan de bar, waar nog even nagepraat kan worden.


Terug naar Start Pagina