In de vergadering heeft de dorpsraad over de volgende onderwerpen gesproken:
4 september 2018:
Kapellebrug.
Er zijn gesprekken geweest met een verkeersveiligheidsbureau over de
verkeersproblematiek op de N290 bij Kapellebrug.
Bij het eerste gesprek waren alleen vertegenwoordigers van de dorpsraad en
een aanwonende van de N290 aanwezig, bij het vervolggesprek ook mensen van
provincie, gemeente Hulst en Vlaamse grensgemeenten en er komt ook nog een
informatieavond voor alle aanwonenden van de N290. De datum is nog niet bekend.
Bossen.
De dorpsraad is aanwezig geweest bij een overleg over het recreatieve gebruik
van de bossen van St. Jansteen. Voor de Clingse bossen was dorpsraad Clinge
vertegenwoordigd en voor de Wildenlanden de dorpsraad van Heikant. Er komt nog
een vervolg.
Open Dag Warande. Op zaterdag kunnen
belangstellenden tussen 13.00 en 16.00 uur een kijkje nemen in het opgeknapte
gemeenschapshuis “De Warande”. Tevens zal daar dan de nieuwe AED voor de
buitenkast overhandigd worden.
Fort Ravot.
Door een aantal fietscrossertjes
wordt nog steeds gewerkt aan de aanleg van een nieuw parcours, ook voor de
allerkleinsten wordt een baantje aangelegd.
De
kapotte zitschaal van de kabelbaan zal binnenkort door de Gemeente vernieuwd
worden.
Openbare jaarvergadering 9 oktober.
Het grootste
gedeelte van de vergadering van 4 september is besteed aan de organisatie van de
komende jaarvergadering. Huis-aan-huis worden eind september
uitnodiging/programma verspreid. Inwoners die zich ooit aangemeld hebben voor de
nieuwsbrief, krijgen bovendien een uitnodiging per mail.
3 juli 2018:
Nieuwe coördinator wijk- en dorpsraden.
Sinds
begin juni hebben de wijk- en dorpsraden een nieuwe coördinator bij de Gemeente
Hulst. Op de vergadering van 3 juli hebben wij kennis gemaakt van
Samira van Dorsselaer, geboren en nog steeds woonachtig in St.
Jansteen. Samira zal op fulltime basis de wijk- en dorpsraden van dienst zijn
bij het oplossen van problemen en het doorspelen van vragen aan de juiste
ambtenaar bij de Gemeente.
Zij heeft ons gevraagd alle zaken
door te geven die te maken hebben met drugsoverlast, vandalisme, overlast van
hangjongeren, geluidsoverlast etc. Als vaker dezelfde klacht op dezelfde locatie
voorkomt, zullen sneller maatregelen genomen worden om hier iets aan te doen.
Nieuwe jongerenwerker HulstvoorElkaar. Reinder Hegi,
afkomstig uit Middelburg, wordt de nieuwe jongerenwerker in onze Gemeente. Hij
volgt Rose Mandungu op. Inmiddels heeft hij al een keer de jeugdsoos in St.
Jansteen bezocht. De leeftijdsgroep waar hij zich op richt zijn jongeren van 12
tot en met ongeveer 23 jaar. Vooralsnog is er geen geschikte locatie voor
jongerencentrum “De Komma”, maar de verwachting is dat er op korte termijn een
ruimte zal worden gevonden in Den Dullaert, als deze opgeknapt is. Reinder houdt
zich ook bezig met voorlichting op allerlei gebied op de middelbare scholen in
Hulst.
Vragen van inwoners.
Er is gevraagd of er een
lijst is van Gemeentelijk Monumenten, en zo niet, of deze dan samengesteld kan
worden. Een lijst van Rijksmonumenten bestaat al. We zullen dit opnemen met de
Gemeente.
Verder is ons nog eens gevraagd om bij de Gemeente de staat van onderhoud van
het tunneltje onder de N290 onder de aandacht te brengen. We hebben geadviseerd
om de lichtkoepel eens goed schoon te maken, de lampen te vervangen door
Ledverlichting en de muren wat lichter te maken, zodat het er wat netter uitziet
en je ook niet een dergelijk donker gat binnenkomt.
Matrixborden.
Binnenkort krijgen we de aangepaste lijst van matrixborden. Het bord bij de oude
school vervalt en komt nu in de buurt van de nieuwe school. De rest blijft
voorlopig ongeveer hetzelfde.
Trimbaan.
De kapotte toestellen zijn gerepareerd en nu volledig in orde. De Gemeente heeft
de jaarlijkse inspectie op zich genomen. Aan een handleiding voor gebruik van de
toestellen wordt gewerkt.
De kerk
is definitief verkocht. Er komt een
B&B, een brouwerij/distilleerderij en zalenverhuur. De nieuwe eigenaren gaan er
een meerjarenproject van maken.
Jaarvergadering Dorpsraad.
We zijn bezig met de
voorbereidingen voor de jaarvergadering van 9 oktober a.s. De uitnodigingen
worden eind september huis-aan-huis verspreid.
22 mei 2018:
De afvalcontainers
staan weer op de oude locatie, in de buurt van de nieuwe school.
Trimbaan:
we hopen dat de kapotte toestellen zo snel mogelijk gerepareerd/vervangen zullen
worden door de firma NIJHA. Ook gaan we deze zomer een handleiding maken, waarop
duidelijk gemaakt wordt hoe men de toestellen kan gebruiken en waar ze voor
dienen. De huidige stickers op de toestellen blijken toch voor veel mensen
onvoldoende informatie te geven. We hebben gezien dat inmiddels ook een afvalbak
geplaatst is.
Snelheidsremmer.
De verkeersdrempel bij de nieuwe school blijkt wel erg hoog te zijn, zeker omdat
nog niet duidelijk is aangegeven dat de maximum snelheid bij de drempel maar
15 km is i.p.v. 30.
We wachten nog even af tot de werkzaamheden klaar zijn, voor we aan de
bel trekken bij de Gemeente. Wellicht wordt nog een bord met 15km geplaatst.
Omroep Hulst.
Waarschijnlijk zal Sint Jansteen in september centraal staan in het Tv-programma
“op de bank bij…”, waarbij drie mensen uit ons dorps geïnterviewd worden over
een speciale traditie of evenement. De dorpsraad mag dan optreden als een soort
“gastregisseur”. We komen hier later op terug.
17 april 2018:
AED.
Het ziet ernaar uit dat binnen afzienbare tijd bij de Warande een AED in een
buitenkast komt te hangen, zodat deze 24 uur per dag beschikbaar is voor
hulpverleners.
Fort Ravot.
Er wordt nog steeds gewerkt aan het nieuwe crossparcours.
Jaarvergadering.
We zijn begonnen met de voorbereiding voor onze jaarvergadering op 9 oktober,
die inhoudt dat we uitkijken naar een spreker om uitleg te geven over een
actueel thema.
Rabo
Clubkascampagne 2018:
de dorpsraad heeft 57 stemmen gekregen, wat een bedrag van € 226,47 heeft
opgeleverd. Dank aan degenen die met hun stem de dorpsraad gesteund hebben.
20 maart 2018:
Toegangsbordjes landgoederen Heerstraat. Zowel in de Heerstraat als in
de St. Janstraat, staat sinds kort door middel van bordjes duidelijk aangegeven
waar het
AED-buitenkast.
Er is contact met het Rode Kruis en de EHBO afd. St. Jansteen i.v.m. het
aanbrengen van een buitenkast aan de Warande, zodat het AED-apparaat 24 uur per
dag/nacht beschikbaar is voor de daartoe bevoegde personen. Het wachten is nog
op toestemming van de EHBO. Het Rode Kruis is initiatiefnemer voor de
buitenkasten.
Trimbaan.
Er zijn door de firma NIJHA enkele reparaties uitgevoerd aan apparaten op de
trimbaan. Van de legpress is het vastzittende gedeelte meegenomen voor herstel
en wordt later teruggeplaatst. Het handvat van de chest is vervangen, maar we
hebben geconstateerd dat het ook nu weer opengebarsten is. Dit wordt doorgegeven
aan de fabrikant. Verder zijn de rekstokken bij de calisthenics bar dichter bij
elkaar gezet, stonden eerst op 84 cm, nu op 50 cm. De draaiende evenwichtsbalk
is vervangen door een balkenbrug.
Fietscrossbaan in Fort Ravot. Er wordt, met goedkeuring van de
Gemeente, een nieuw parcours aangelegd voor de fietscrossers. Ze doen dit
helemaal zelf, naar eigen ontwerp en onder begeleiding van enkele ouders.
Jaarvergadering.
De geplande datum voor onze jaarvergadering is
dinsdag 9 oktober.
20 februari 2018:
Mutaties:
na afsluiting van het project “Trimbaan 2.0” heeft DR-lid Jo van Remortele
besloten zijn werk voor de dorpsraad te beëindigen. We bedanken hem voor zijn
inzet en
betrokkenheid van de afgelopen jaren. Inmiddels hebben wij Margriet Wullems
verwelkomd als nieuw lid. Wij wensen haar veel succes toe.
Cultuurbijeenkomst Gemeente Hulst: Op 30 januari heeft een van onze Dr-leden deelgenomen aan het cultuurdebat, waarbij men in groepjes zijn/haar visie kon geven over het cultuurbeleid in de Gemeente en nieuwe ideeën naar voren kon brengen.
Verplaatsing afvalcontainers Oude Drydijck: er waren klachten van bewoners over de verplaatsing van de afvalcontainers. De dorpsraad heeft navraag gedaan bij de Gemeente. Dit is slechts een tijdelijke maatregel. Zodra de nieuwe school klaar is, worden ze weer op de oude plaats teruggezet.
Speelbos “Fort Ravot”: Er komt een nieuw bord bij de ingang van “Fort Ravot”. We zijn hiervoor in overleg met de Praktijkschool in Hulst. Het eerste bord was al na enkele weken vernield, waarna we besloten het maar even zonder bord te doen. Te vaak moeten we constateren dat veel mensen het speelbos niet weten te vinden, daarom zal er dit voorjaar een bord komen, wat hopelijk vandalismebestendig is. Verder heeft een nieuwe groep fietscrossers zich aangediend. Zij hebben toestemming gevraagd om de crossbaan aan te passen, zodat ze zowel geschikt wordt voor tieners, als voor kleinere kinderen. Voor de kleintjes komt een aangepast parcours naast de grote baan. Dit gebeurt onder leiding en toezicht van de vader van een van de jongens. De Gemeente verleent alle medewerking.
AED-kasten:
Binnen de Gemeente Hulst probeert het Rode Kruis buitenkasten aan te schaffen om
de AED-apparaten die binnen hangen (zgn. “binnenslapers”) in een buitenkast te
plaatsen, tenminste één apparaat per kern/wijk, zodat in noodgevallen er altijd
een apparaat beschikbaar is. De dorpsraad heeft de Warande aangemeld als meest
geschikte locatie. Het AED- apparaat in de Warande is eigendom van de EHBO St.
Jansteen. We wachten nu op toestemming van hen om dit apparaat in een buitenkast
te mogen laten hangen.
De kast is al beschikbaar.
28 november:
Evaluatie
jaarvergadering 31 oktober. De opkomst was iets minder dan vorig
jaar. Dit is ook sterk afhankelijk van het thema, wat dit jaar vooral ging
over huisvesting voor ouderen die zorg nodig hebben. De uitleg door de
mensen van ZorgSaam was duidelijk en er was voldoende gelegenheid om vragen
te stellen.
Nieuwe manier van afvalinzameling: m.i.v. 1 januari 2018
wordt begonnen met een nieuwe manier van afvalscheiding en –inzameling. De
grijze container (restafval) zal nog slechts 1 keer per maand worden geleegd
en plastic afval wordt 1 keer per 14 dagen opgehaald. Hiervoor stelt de
Gemeente plastic zakken beschikbaar, die aan elkaar gebonden op de plaats
van de container ophaalplaats neergelegd dienen te worden. Alle huishoudens
zijn van deze wijziging schriftelijk op de hoogte gesteld. De oranje
containers voor plastic afval blijven voorlopig ook nog staan.
Opstart nieuwe WMO raad: de dorpsraden in de Gemeente Hulst
zijn betrokken bij de totstandkoming van een nieuwe WMO raad, nadat de
vorige WMO raad afgelopen zomer is opgestapt. De samenwerkende wijk- en
dorpsraden hebben antwoorden geformuleerd op de door de Gemeente gestelde
vragen. Vervolgens kon iedere raad zelf bepalen of zij wel of niet advies
wilde uitbrengen. Dorpsraad St. Jansteen heeft advies uitgebracht.
Opening nieuwe trimbaan: op vrijdag 15 december wordt de
nieuwe trimbaan in “de Schommeling” officieel geopend. Alle sponsoren,
waarvan naam en adres bekend zijn, worden hiervoor uitgenodigd.
Licht en Hoopfeest nieuwe stijl. Eveneens op 15 december
wordt het jaarlijkse Licht en Hoopfeest weer door ons georganiseerd. We
hebben hiervoor de grote zaal van de Warande afgehuurd, waar vanaf 16.00 uur
kinderen hun lampion in elkaar kunnen knutselen onder leiding van
vrijwilligers . (zelfde dames als de vrijwilligers van de minibieb).
Wij zorgen zoals altijd weer voor het lampje. Tevens is er gelegenheid om
gratis een kraampje te bemannen om zelfgemaakte spulletjes te verkopen. Mede
dankzij sponsoring van Restaurant De Kroon en Bakkerij Boussen, zijn er weer
volop gratis lekkernijen voor de kinderen, en worden er wafels verkocht door
Wafelkraam Martje en saté en hamburgers door Benjamin’s Catering. Om 17.30
uur trekt de lichtjesoptocht
met de kerstman weer door de straten, en rond
20.00 uur wordt het feest afgesloten.
NOTULEN OPENBARE JAARVERGADERING D.D. 31 OKTOBER 2017
Aanwezig:
Burgemeester J.F. Mulder en de wethouders Diana van Damme-Fassaert, Frank
van Driessche, Jean-Paul Hageman en Adri Totté.
Gastspreker: Jacqueline den Hamer, zorgmakelaar bij ZorgSaam.
1. OPENING.
De voorzitter, Roland Merckx, opent de vergadering
om 19.30 uur en heet iedereen van harte welkom. Er zijn ongeveer 85
bezoekers.
Hij meldt dat Eric de Kind om gezondheidsredenen gestopt is als lid van de
dorpsraad. De voorzitter bedankt hem voor zijn inzet en betrokkenheid.
Twee nieuwe dorpsraadleden worden voorgesteld: Geert Velghe en Jo Sturms.
2.
NOTULEN JAARVERGADERING 2016.
Aan de aanwezigen wordt gevraagd de presentielijsten in te vullen en
vooral duidelijk hun emailadres te vermelden, wanneer zij de nieuwsbrieven
van de dorpsraad willen ontvangen.
Vervolgens geeft
Hermine het woord aan Jacqueline den Hamer van ZorgSaam.
3. Thema “Kleiner gaan wonen en wat komt daar zo al bij kijken”.
Jacqueline stelt zich voor. Zij is een van de zorgmakelaars van ZorgSaam en
maakt deel uit van het ZorgAdviesPunt, waarvan het werkgebied inmiddels
geheel Zeeuws-Vlaanderen omvat. Ook de ziekenhuizen van Terneuzen en
Oostburg hebben een vertegenwoordiging. Voor Oost Zeeuws-Vlaanderen is het
ZorgAdviesPunt gevestigd in de Blaauwe Hoeve (voorheen Curamus, na de fusie
met ZorgSaam). Zij geven advies over zorg, wonen, behandeling en welzijn,
maar zijn er ook voor crisisplaatsing en preventie. Mailadres:
zorgadviespunt@zzv.nl
tel. 0114-381316.
Jacqueline geeft een opsomming van de mogelijkheden die er zijn, als het
thuis allemaal wat moeilijker wordt. Van zelfstandig wonen met zorg,
zorgappartement tot verpleeghuis. De zorgappartementen in de Gemeente Hulst
worden beheerd door de Woonstichting Hulst (Binnenstad) en door Woongoed
Zeeuws-Vlaanderen (de kernen) en de zorg wordt verleend door ZorgSaam, die
een grote inbreng heeft bij de toewijzing van de woningen. Voor zorg van
ZorgSaam wordt geen eigen bijdrage gevraagd. Zij beheren de wachtlijsten en
begeleiden de mensen tijdens de wachttijd. Crisisplaatsing (op zeer korte
termijn) moet zoveel mogelijk voorkómen worden, omdat dat soms ook in een
plaats ver weg van het eigen dorp kan zijn. Jacqueline vertelt iets over de
psychogeriatrie (kleinschalige woningen voor mensen met dementie), de
seniorenkliniek (voor tijdelijk verblijf na bijv. een operatie) en
dagbesteding (enkele dagdelen per week), revalidatie en bijzondere zorg.
Belangrijkste punt voor deze avond is de vraag hoe
de toewijzing gebeurt voor de nieuw te bouwen zorgappartementen aan de
Geslechtendijk/Van Hovestraat te St. Jansteen. De bouw hiervan begint in het
eerste kwartaal van 2018. Er komen 30 appartement, waarvan een derde bedoeld
voor mensen van Stichting Tragel. De rest zijn vrije 2-persoons
appartementen, gedeeltelijk
zonder advies van de zorgmakelaar. Sociale huur, niet te koop.
Men kan zich inschrijven bij Woongoed Zeeuws-Vlaanderen.
Jacqueline heeft inschrijfformulieren meegebracht
voor belangstellenden. Voor inschrijving in de binnenstad van Hulst, is er
een formulier van Woonstichting Hulst.
Toewijzing gebeurt in overleg met de zorgmakelaars. Hun advies wordt
zeer serieus genomen, maar ieder heeft zijn wettelijke regels waaraan
voldaan moet worden.
Huurtoeslag: dit verschilt per persoon en situatie.
Vragen vanuit de zaal:
o
Krijgen inwoners van St. Jansteen
voorrang bij toewijzing?
Antwoord: Nee.
o
Kan men een andere zorgaanbieder kiezen dan ZorgSaam, bijv. Privazorg?
Dat geeft soms problemen.
o
Hoe is de situatie
met België? Is er samenwerking?
regelgeving en verzekeringen heel ingewikkeld is.
Jacqueline vertelt nog iets over het mantelzorgcafé.
Dat is elke laatste donderdag van de maand en steeds in een andere kern.
Omdat er verder over dit onderwerp geen vragen zijn,
sluit zij de presentatie af. Voor belangstellenden ligt er foldermateriaal,
zijn er inschrijfformulieren en een huurtoeslagtest.
4. OVERZICHT
PROJECTEN SINT JANSTEEN
Presentatie
“Steen blijft in beweging”,
door DR-lid Jo van
Remortele)
Jo laat aan de
hand van een aantal afbeeldingen zien wat er afgelopen jaar in St. Jansteen
gerealiseerd is en welke projecten nog in uitvoering zijn.
·
In maart is gestart met
crowdfunding voor de nieuwe trimbaan/annex ontmoetingsplaats in de bossen
van Kapellebrug.
Vragen vanuit de zaal:
o
Komt er ook een sportzaal bij de nieuwe school?
Antwoord: Er komt een compleet nieuwe gymzaal.
o
Is er ook
gelegenheid voor oudere mensen om daar te sporten?
De dorpsraad kan hiervoor contact leggen met “Hulst in
Beweging”.
5. VRAGEN OVER
ACTUELE ONDERWERPEN IN SINT JANSTEEN, ABSDALE, EN KAPELLEBRUG.
1)
Schriftelijk verzoek van een inwoner van de H. Dunantstraat om gratis
waterontlastputjes ter beschikking te stellen. Dit is ook gebeurd in de
Gemeente Borsele. Huizenbezitters en huurders worden door die gemeente op
deskundige en verantwoorde wijze geholpen om regenwater af te tappen.
2)
Wateroverlast: Wat is er gedaan met de gegevens van de enquête m.b.t.
wateroverlast bij hevige regenval?
Antwoord Wethouder
Van Damme: deze worden van alle kernen verzameld en besproken met het
Waterschap en Evides. Het vinden van ideeën voor een oplossing staat
centraal. Het resultaat wordt aan B&W ter vaststelling aangeboden. Dat
gebeurt in 2018/2019.
De gegevens uit de
enquête van vorig jaar worden gebruikt in het kader van het onderzoek naar
de “Toekomstbestendige waterhuishouding in St. Jansteen”.
3)
Bewoners van Oude Drycijck 56 en 58 hebben last van vocht en wateroverlast
sinds het verhogen van het kruispunt Oude Drydijck/Prins Hendrikstraat. Ze
willen weten hoe een en ander opgelost kan worden en bij wie eventuele
schade geclaimd kan worden.
4)
Afvalcontainers bij de nieuwe school. Er is sprake van geweest dat deze naar
een andere locatie zouden verhuizen. De dorpsraad heeft deze zomer enkele
suggesties gedaan. Waar gaan ze naar toe?
5)
Ontwikkeling
Industrieterrein Hogeweg V.
Enkele bewoners van de Verdunlaan en
Clingedijk maken zich zorgen als er gebouwen op dit industrieterrein komen
tot max. 20 m hoogte. Zij verwijzen naar een eerder plan “De Nieuwe
Uitlegh”, waarin gesproken wordt van kleinschalige bedrijven en woningen.
Dit plan is inmiddels 3 keer gewijzigd. Zij vrezen voor horizonvervuiling en
meer verkeersoverlast, terwijl in hun visie het aantal beloofde
arbeidsplaatsen veel minder zal zijn dan nu wordt voorgesteld.
Reactie hierop vanuit de zaal: gebouwen worden zo hoog als de kerktoren
zonder spits. Bovendien zal door het vrachtverkeer van en naar Antwerpen ook
de Gentsevaart nog drukker worden. Kan het niet op een andere locatie, er
zijn nog terreinen genoeg.
6) “Absdale Veilig”.
Bewoners van Absdale zijn verontrust nadat bekend gemaakt is dat na
afronding van de werken het inrijverbod door de kern wordt opgeheven.
Antwoord wethouder
Van Damme: is verbaasd dat hierop weer teruggekomen wordt na het gesprek met
een vertegenwoordiger van “Absdale Veilig” en de dorpsraad. Er is
voorgesteld een 30km zone in te voeren en daar was iedereen het mee eens.
Volgens de
voorzitter van de dorpsraad, Roland Merckx, is er daarna nog een mail van de
werkgroep gekomen met het verzoek om drempels en een voetpad. Hij zal deze
mail opzoeken en doorsturen aan de wethouder.
7) Voormalige Gemeentehuis
aan de Hoofdstraat.
Het probleem dat stukken uit de muur
vallen kwam ook vorig jaar al aan de orde. Er zou contact worden opgenomen
met de eigenaar, maar sindsdien hebben we niets meer gehoord.
8) Weekend-parking vrachtwagens
Kapellebrug. De chauffeurs die er overnachten en het weekend doorbrengen
veroorzaken overlast voor de buren.
9) Terrein oude basisschool. Wat
gaat hier gebeuren als de school afgebroken wordt?
10) Zijn er nog plannen om
bedrijven uit de kern te verplaatsen naar het bedrijventerrein?
11) Vrachtwagens en grote
landbouwmachines passeren door de Wilhelminastraat en veroorzaken
geluidstrillingen in de huizen. Men rijdt veel te hard. Vaak komen de
tractoren ook uit België.
12)
Wandeling over het landgoed.
Een andere inwoner van de Heerstraat had ook wel mee gewild met die
wandeling. Hij was niet ingelicht. Wanneer komen de bordjes waar men wel of
niet in kan?
13) Wat betreft de landgoederen heeft wethouder Hageman vorig jaar gezegd:
“We gaan in de Ellestraat niet dezelfde fouten maken als in de Heerstraat.
De eigenaar dient zich aan de regels te houden.” Er is daar nu geen
bestrating. Gaat de eigenaar dat nog doen?
14) Parkeren op de hoek Hoofdstraat/Heerstraat. Het plein staat meestal vol
en dan zie je niks als je vanuit de Heerstraat de Hoofdstraat indraait.
15) Milieupark. Er komen daar mensen van buiten de Gemeente Hulst, ook
auto’s met Belgische firmanaam en Belgisch kenteken. Die betalen hier geen
reinigingsheffing.
16) Aan het eind van de Ellestraat/Elledijk bij de laatste grenspaal staat
een oud “komiezenkot” (douanehuisje) te verpauperen. Kan daar eens naar
gekeken worden.
15)
Parkeergelegenheid bij de Warande is een probleem, nu het terrein van
Drankenhandel Pluym niet meer gebruikt kan worden.
16) Puttingstraat. De oneven nummers worden afgebroken. Wat komt er op die
plaats?
Een bewoner stelt voor er een parkeerplaats en/of een speelplaats te maken.
17) In de kapel te Kapellebrug schijnt een toilet en een keukentje te komen.
Mag dat zomaar in een historisch gebouw? En wie is daar de eigenaar van?
De wethouder zal het navragen en komt erop terug.
Reactie vanuit de zaal: het plan is bij de parochie blijkbaar al
goedgekeurd.
18) Wijziging afvalinzameling: terug naar de plasticzak voor plasticafval is
50 jaar terug in de tijd. Het wordt een bende op straat als zakken wegwaaien
of opengetrokken worden door honden.
Wethouder Totté: uitgaande van 12000 gezinnen gaat het € 60,00 per gezin per
jaar meer kosten. Het financiële probleem kan opgelost worden, het
milieuprobleem niet.
Wethouder Van
Damme: Laten we het een half jaar aankijken, het kost discipline. In Goes,
Terneuzen en Middelburg is met dit systeem begonnen, De wethouder pleit
ervoor, de Raad maakt een keuze.
Vraag uit de zaal: moeten de plastic zakken zelf betaald worden?
Een inwoonster merkt op dat zij al lang sorteert terwijl de buren alles bij
elkaar gooien in de zwarte bak. Zij betaalt evenveel reinigingsrechten als
de buren.
Opmerking uit de
zaal: In Nederland worden gemiddeld 10kg luiers (drooggewicht) per persoon bij het
afval gegooid. Gebruikt gewicht 20 kg per persoon. Dit zal toch in de zwarte
bak terecht blijven komen. Voor gezinnen met kleine kinderen is dan 1x per
maand ophalen te weinig, uit hygiënisch oogpunt en vergroting van de kans op
ziekte.
19) Als de nieuwe school klaar is, wordt er dan ook iets aan het
nabijgelegen kruispunt gedaan?
20) In St. Jansteen staan 2 paaltjes gruwelijk in de weg: nl. bij Café “De
Kroon” en bij de ingang naar het Martje.
De eigenaar van
“De Kroon” is inderdaad blij met de paaltjes, maar beaamt dat het een
gevaarlijk bocht is.
2
1) Bij de herbestrating van de Prins Hendrikstraat zijn de oude stenen hergebruikt. Alles ligt los en rammelt als je er overheen rijdt. Daarna zijn bij reconstructie van de Hoofd- en Hemelstraat nieuwe stenen gebruikt, maar ook bij het pand van Verschueren ligt alles los.
Omdat er verder
geen vragen zijn sluit de voorzitter de vergadering maar geeft het laatste
woord aan Burgemeester J.F. Mulder. De burgemeester vond het een zeer
informatieve avond en spreekt zijn waardering uit voor de goede organisatie
door de Dorpsraad. Hij nodigt alle aanwezigen uit voor een drankje aan de
bar.